IBM introduceert nieuwe Linux-initiatieven

Datum nieuwsfeit: 19-08-1999

IBM introduceert nieuwe Linux-initiatieven

Amsterdam, 19 augustus 1999 ? IBM heeft tijdens Solutions ?99 (Las Vegas) en LinuxWorld ?99 (San Jose, CA) bekend gemaakt haar service en support voor Linux verder uit te breiden. Zo gaat IBM door middel van diverse marketingactiveiten nog nauwer samenwerken met Linux-distributeur Red Hat. Klanten en business partners van IBM kunnen hierdoor Linux nog gemakkelijker en optimaler inzetten.

IBM kondigt verder de volgende uitbreidingen aan:

Ondersteuning Linux op Netfinity-servers
IBM biedt kosteloze ondersteuning voor alle belangrijke versies van Linux op Netfinity-servers, gedurende de eerste negentig dagen. In 164 landen, waaronder Nederland, zijn supportcentra opgericht om Netfinity-klanten die gebruik maken van de Linux-versies Caldera en Red Hat, te helpen bij de installatie van zowel hardware als systeemsoftware. Deze supportcentra zijn vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week telefonisch of per e-mail bereikbaar. Tevens staan zij in verbinding met een database met de meest gestelde vragen en bijbehorende oplossingen.

Verder maakt IBM bekend dat de broncode van de Netfinity ServeRAID-driver nu algemeen beschikbaar is. Deze software biedt Linux-opslagoplossingen voor de onderneming. Het vrijgeven van deze broncode wordt door de Linux-gemeenschap en de Free Software Foundation gezien als een belangrijke bijdrage aan de open software-beweging.

IBM werkt bovendien met SAP aan een voor Linux geoptimaliseerde versie van SAP R/3 voor Netfinity-servers. In dit kader gaan IBM en SAP in Duitsland een nieuw ontwikkelingscentrum oprichten onder de naam Linux Lab, dat nauw verwant is aan de International Competency Centers van IBM. De twee ondernemingen wisselen hier hun expertise uit op het gebied van bedrijfskritische zakelijke applicaties.

IBM Software, Lotus en Tivoli ondersteunen Linux De geïntegreerde IBM Suites for e-business, bestaande uit software van IBM en Lotus, ondersteunen nu ook het Linux-platform.

Lotus gaf op LinuxWorld een ?preview? van Lotus Domino release 5 voor Linux. Deze preview kan kosteloos gedownload worden van notes.net/Linux.

Ook Tivoli Systems heeft haar producten, waaronder Tivoli Enterprise en Tivoli Management Suites, gereed gemaakt en getest voor het Linux-platform.

Het bieden van wereldwijde service en support voor Linux is een belangrijk onderdeel van de IBM?s ?open source?-strategie. IBM biedt complete Linux oplossingen, inclusief hardware, software, services en technische ondersteuning.

Internet-gebruikers kunnen voor meer informatie over IBM en haar producten, diensten en technologie terecht op www.ibm.com. Meer informatie over IBM, Linux en Netfinity-servers vindt u op de websites www.ibm.com/linux en www.pc.ibm.com/ww/netfinity/linux.

Voor meer informatie:

IBM Nederland N.V. Namens IBM

Etta Pouw Ina van der Meulen

020 ? 513 42 28 020 - 487 40 00

(etta_pouw@nl.ibm.com) (ina@svdt.nl)

Aanvullende informatie bij persbericht

?IBM introduceert nieuwe Linux-initiatieven?

- Commerciële applicatie-ontwikkelaars hebben hun Linux-applicaties geverifieerd aan de hand van het Netfinity ServerProven-programma van IBM (1) ? voor klanten de zekerheid dat zij de beschikking krijgen over vooraf geteste en geconfigureerde oplossingen. Applicaties die al zijn gevalideerd voor Netfinity-servers met Linux zijn onder meer zakelijke en financieel-administratieve applicaties van Appgen Business Software, applicaties voor het beheer van website-content van Reedy Creek Technologies en een e-commerce-applicatie van Advanced Communication Design.
- De bètaversie van de ServeRAID-drivercode is uitgebracht. Daarmee is IBM een van de eerste grote hardwareleveranciers die Open Source-code uitbrengt voor een eigen driver.
- Er zijn dertien Netfinity-servercertificaties verstrekt, voor de vier Linux-versies Caldera, SuSE, TurboLinux en Red Hat op onder meer de Netfinity-modellen 3000, 5000 en 7000.
- De Netfinity 3500 M10, een kleine, aantrekkelijk geprijsde bedrijfsserver, is geoptimaliseerd voor alle belangrijke versies van Linux, waaronder Caldera, Red Hat, SuSE en TurboLinux.
- IBM Global Services beschikt over de mogelijkheden, de infrastructuur, de techniek en de contacten met Linux-distributeurs, waardoor IBM-klanten voor Linux-ondersteuning terecht kunnen bij één leverancier.

- De twaalf Solution Partnership Centers van IBM bieden gratis Linux-opleidingen voor ISV-partners. De opleidingen zijn reeds van start gegaan in Noord-Amerika en Europa en zullen volgens planning in het derde kwartaal ook in Azië worden gegeven.
- IBM kondigt Linux-interoperabiliteitsopties aan voor AS/400-servers en Yellow Dog Linux Champion Server 1.1 van Terra Soft Solutions voor RS/6000-servers.

- 'Developer Works' (www.ibm.com/developer/) is een belangrijke nieuwe resource voor applicatie-ontwikkelaars, ook voor Linux-programmeurs.

- IBM heeft een ruim software-aanbod voor Linux, waaronder DB2 Universal Database, WebSphere Application Server (beta), Host On-Demand,
On-Demand Server (beta), ViaVoice speech recognition

technology (beta)

en AFS enterprise file system.

(1) Het supportprogramma voor Linux geldt nog niet voor de

Netfinitymodellen 5500, 5500 M10, 5500 M20 en 8500R.

Hartelijke groet,
Ellen Janssen