Bollentelers kunnen heffing royalties terugvragen

Datum nieuwsfeit: 19-08-1999
TuinbouwNet

Bollentelers kunnen heffing royalties terugvragen

Bloembollenkwekers moeten zelf een aanvraag bij het Productschap Tuinbouw (PT) indienen voor de terugbetaling van vakheffing over licenties en royalties. De periode waarin dat kan, loopt van 1 september 1999 tot en met 31 januari 2000. Dit hebben het PT, de Bond voor de Groothandel in Bloembollen en Boomkwekerijproducten (BGBB) en de Koninklijke Algemeene Vereeniging voor Bloembollencultuur (KAVB) in onderling overleg besloten.

De kwekersrechthouders hoeven geen actie te ondernemen voor de geldteruggave. Het PT zal hen persoonlijk benaderen.

De restitutie heeft betrekking op de periode van 1 juni 1993 tot en met 1 november 1998.

Royalties en licenties zijn vergoedingen aan de houders van kwekersrecht voor het recht om bepaalde bollen te mogen telen. Eind vorig jaar bepaalde het College van Beroep dat deze vergoedingen geen onderdeel uitmaken van de verkoopwaarde van bloembollen en dus niet met vakheffing mogen worden belast.

De restitutie-aanvraag moet worden gespecificeerd naar in- en verkoopbureau of rechtstreekse verkoop, naar valutadatum en oogstjaar. Verder moet de aanvraag worden onderbouwd met bewijsmateriaal. Naast de nota moet de koopbevestiging worden opgestuurd, waaruit in het geval van licenties de hoogte van de bollenwaarde blijkt. Na controle van de gegevens zal het PT uitbetalen.

Verder is besloten dat royalties en licenties ook in de toekomst buiten beschouwing blijven voor de heffing, op voorwaarde dat dit uit de factuur blijkt. Wanneer er geen splitsing is aangebracht in bollenwaarde en licenties, dan wordt wél over de totale waarde vakheffing berekend.