Politiebericht provincie Groningen

Vrijdag, 20 augustsus 1999

Dagelijkse persberichten districten Oost, West, Midden en Noord

Leek: benzine dieven aangehouden
De politie heeft in de nacht van woensdag op donderdag twee jongens uit Leek, 17 en 20 jaar oud, aangehouden. De beide verdachten trachtten in de Tolberterstraat benzine uit auto's te hevelen. Getuigen zagen de verdachten wegvluchten toen ze betrapt werden. Op grond van het signalement werden de verdachten in de omgeving aangetroffen en meegenomen naar het bureau. Daar bekenden ze dat ze ook betrokken waren bij diefstallen en vernielingen van auto's in het weekend op de Oldenoert. Vervolgens werden nog twee verdachten van 19 en 20 jaar uit Roden en Leek aangehouden. Ook zij bekenden betrokken te zijn geweest bij de diefstallen in Leek en Zuidhorn. De verdachten zijn na verhoor heengezonden. Een aantal medeverdachten zal nog worden gehoord.

Grijpskerk: vernieling ruiten
Bij een school aan de Professor Wiersmalaan werden woensdagnacht drie ruiten ingegooid. Eerder deze week werden eveneens ruiten vernield bij scholen in de gemeente. De schade bedraagt inmiddels enkele honderden guldens.

Uithuizen: zender uit de lucht
Samen met de Rijksdienst voor radiocommunicatie heeft de politie donderdag een illegale zender uit de lucht gehaald in een woning aan de Ripperdadrift. De 28-jarige bewoner kreeg een proces verbaal. Zijn zender werd in beslag genomen.

Wagenborgen: diefstal rubberboot
Uit een schuur van een bedrijf aan de Hoofdweg werd woensdagnacht een rubberboot weggenomen. De daders kwamen binnen door een hangslot van een hek te verbreken. Uit de schuur werd bovendien een grote partij kunststof schroten ontvreemd.

Veendam: joyriding
Een 16-jarige jongen uit Veendam is afgelopen nacht op de Voormolenstraat aangehouden. De jongen werd door agenten gezien, rijdende in een auto. Bij onderzoek bleek hij de auto van een vriend te hebben weggenomen zonder diens toestemming. De jongen kreeg een proces verbaal. De auto staat aan het bureau. Deze bleek bovendien niet verzekerd en niet APK gekeurd.

Hoogezand: alcohol
Een 24-jarige man uit Hoogezand liep vannacht een proces verbaal op voor het rijden onder invloed van alcohol. Hij werd rijdende op de Vondelstraat gezien door agenten, terwijl hij met hoge snelheid door de straat reed. Na een korte achtervolging kon hij worden gepakt. Bij onderzoek bleek hij ruim 0.8 promille in zijn bloed te hebben.

Marum: alcohol
Op de Parallelweg werd een 21-jarige man uit Haarlem aangehouden. De man had een kleine aanrijding veroorzaakt met zijn auto, maar bleek bij onderzoek onder invloed van alcohol. Controle gaf een promillage van ruim 1.5 promille aan. Hij kreeg een proces verbaal.

Sappemeer: boom omver
Op de Scheepstuiger waaide gisteren tijdens een hevige regenbui een boom om. De boom kwam dwars over de weg en vernielde bovendien een lantaarnpaal. Gemeentewerken en Edon moesten er aan te pas komen om de boom en paal te verwijderen.

Veendam: diefstal uit auto's
Meerdere auto's die geparkeerd stonden bij Tropiqua aan het Jan Salwaplein kregen afgelopen week bezoek van inbrekers. Een 20-jarige man uit Westerlee raakte daarbij zijn radio-apparatuur kwijt ter waarde van bijna twintigduizend gulden. Ook twee andere bestuurders deden aangifte van een inbraak.

Hoogezand: diefstal kentekenplaten
Een 33-jarige man uit Garrelsweer is donderdagavond op de Barentszstraat door de politie aangehouden. De man trachtte kentekenplaten van een auto te stelen. Hij werd ingesloten voor een nader onderzoek.

Zuidhorn: inbraken
Aan de Bongerd in Zuidhorn is in de woensdagnacht ingebroken in een tweetal woningen. Daders kwamen de woningen binnen door sloten te forceren. De woningen werden overhoop gehaald. Uit een van de woningen werden goederen weggenomen met een waarde van enkele duizenden guldens.

Mensingeweer: uit de bocht
Een 34-jarige inwoner uit Oss raakte donderdagochtend met zijn auto op de Hoofdstraat in Mensingeweer uit de bocht. Vermoedelijk door te hoge snelheid kwam de man met zijn auto in een slip en botste hij tegen een wegbewijzeringbord. Vervolgens kwam hij via enkele verkeersborden in de berm tot stilstand. De schade was aanzienlijk. De man kwam er zonder kleerscheuren vanaf.

Winschoten: vernieling en mishandeling
De politie heeft afgelopen nacht een 36-jarige man uit Winschoten aangehouden. De man bleek bij een ruzie aan de Witte de Withstraat een 47-jarige buurman met een mes te hebben gestoken. Bovendien werden vernielingen in de tuin van de buurman gepleegd. De verdachte is ingesloten. Het slachtoffer werd opgenomen in een ziekenhuis te Winschoten. De politie onderzoekt de toedracht van het gebeuren en de aanleiding.

Boertange: inbraak met gestolen auto
Woensdagnacht werd er ingebroken in een tabakswinkeltje aan het Marktplein. Getuigen zagen daarbij dat een man goederen in een auto laadde en vervolgens vertrok. Bij onderzoek bleek er ingebroken te zijn. Op grond van het kenteken stelde de politie een onderzoek naar de auto in. Hierbij bleek dat de auto in Winschoten aan de Otterlaan die nacht was weggenomen. De eigenaar deed daarvan aangifte. In de loop van de donderdagochtend werd de auto in Winschoten aan de Beverhof teruggevonden. De politie stelt een onderzoek in.

Voor nadere informatie, afdeling voorlichting, tel. 050 -599 5010