Fast Ferries gereed en onderweg naar Nederland

Datum nieuwsfeit: 20-08-1999

20 augustus 1999

Fast Ferries gereed en onderweg naar Nederland

Vrijdag 20 augustus zijn in Cairns, Australie de twee Fast Ferries geladen voor het transport per zeeschip naar Nederland. Beide schepen arriveren naar verwachting eind september in de haven van Rotterdam. De Fast Ferries gaan vanaf 1 november 1999 in een halfuursdienst openbaar vervoer over water verzorgen tussen Rotterdam en Dordrecht met een tussenstop in Ridderkerk. In oktober worden proefvaarten uitgevoerd, onder meer voor het inwerken van de bemanning. De schepen zijn speciaal voor dit project gebouwd door NQEA PTY Ltd in het Australische Cairns. Met de bouw van beide schepen is in totaal een bedrag van ? 10 miljoen gemoeid. De Fast Ferries zijn 37 meter lang en bieden ieder plaats aan 150 passagiers en 20 fietsen. De schepen - catamarans van het type River Runner 200 - zijn ontworpen voor hogere snelheden (de topsnelheid is 30 knopen oftewel zo'n 55 kilometer per uur). Het is voor het eerst dat dit type schepen in Nederland in de vaart wordt genomen.

De Fast Ferry is een activiteit van Doeksen Transport Group BV uit Rotterdam, Heymen Shipping Company BV uit Arnhem, conneXXion en de gemeente Dordrecht. De Fast Ferry-verbinding maakt deel uit van het project "Nieuwe Wegen Over Water", waarmee de betrokken overheden en bedrijven een bijdrage leveren aan de filebestrijding rondom en de bereikbaarheid van de Drechtoevergemeenten en Rotterdam. De Waterbussen, die vanaf 1 november 1999 openbaar vervoer over water gaan verzorgen tussen Dordrecht, Zwijndrecht, Papendrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Alblasserdam en Sliedrecht, maken eveneens deel uit van het project. De Waterbussen (vier catamarans van het type River Runner 150) worden gebouwd in Nederland door BV Scheepswerf Damen in Gorinchem. De eerste twee Waterbussen zijn de tweede helft van oktober gereed. De Waterbus is een activiteit van conneXXion en de gemeente Dordrecht.

In het project "Nieuwe Wegen Over Water" wordt nauw samengewerkt met de Provincie Zuid-Holland - die het initiatief nam -, het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, de Drechtoevergemeenten, de Gemeente Rotterdam, de Gemeente Ridderkerk en de
Stadsregio Rotterdam.

_______________________________________________________ Noot voor de redactie;