Amsterdamse brandweer mogelijk naar Turkije

Datum nieuwsfeit: 20-08-1999
X Gemeente Amsterdam

AMSTERDAMSE BRANDWEERLIEDEN GAAN MOGELIJK HULP BIEDEN IN TURKIJE

Loco-burgemeester Groen heeft hedenmiddag (vrijdag 20 augustus), namens het gemeentebestuur van Amsterdam, aan het begin van de vrijdag-gebedsdienst in de Aya Sofia Moskee, zijn deelneming betuigd met de slachtoffers van de aardbevingsramp in Turkije. In Amsterdam wonen ongeveer 32.000 mensen van Turkse afkomst. De loco-burgemeester heeft op een aantal punten hulp toegezegd.

Het gemeentebestuur heeft aangeboden om op korte termijn een compagnie brandweerpersoneel en materieel naar het rampgebied te sturen. Nagegaan wordt of en waar deze compagnie kan worden ingezet. Een compagnie bestaat, naast het commando, uit 4 pelotons van elk 25 man. Toegevoegd worden chemische, technische, medische en cateringmedewerkers en tolken om zoveel mogelijk self-supporting te kunnen zijn. Al naar gelang de behoefte hoopt men hulp te kunnen bieden op humanitair of materieel gebied. Hierover zal nog afstemming met de Turkse regering plaatsvinden. De inzetbaarheid van de brandweer in Amsterdam blijft volledig gewaarborgd.

De Sociale Dienst zal de nodige faciliteiten bieden in verband met het bezoek aan getroffen familieleden in het rampgebied. Zo zal voor reis- en verblijfskosten een beroep kunnen worden gedaan op bijzondere bijstand, eventueel kunnen deze kosten voor uitkeringsgerechtigden worden voorgefinancierd. Het maximale toegestane verblijf in Turkije met behoud van uitkering kan twee weken worden verlengd indien de omstandigheden dit nodig maken.

De Afdeling Vangnet & Advies van de GG&GD is gereed om aan teruggekeerde getraumatiseerde slachtoffers zo nodig sociaal-psychische hulp te bieden. Ook de Riagg's in Amsterdam hebben hiervoor programma's ontwikkeld.

Loco-burgemeester Groen heeft verder toegezegd dat de gemeente Amsterdam de transportkosten van de bij de Aya Sofia Moskee ingezamelde hulpgoederen zal betalen.

Amsterdam, 20 augustus 1999

Pb-81 Huub Winthagen 5523245