Siemens: processoren voor koppeling PC's op Profibus-DP

Siemens Nederland N.V.

AD PT 199906.155

Den Haag, vrijdag 20 augustus 1999

Siemens presenteert snelle communicatieprocessoren voor koppeling van PC's op Profibus-DP

Siemens heeft als onderdeel van het productenspectrum bij Simatic Net twee communicatieprocessoren op de markt gebracht. De CP 5613 en de CP 5614 functioneren als master bij de koppeling tussen een AT-compatibele PC of een Simatic programmeerapparaat met een Profibus-DP-netwerk. De CP 5614 beschikt bovendien over een extra interface om deze CP als slave in een tweede Profibus-DP-netwerk op te nemen. Beide printkaarten zijn uitgevoerd in het korte PCI-formaat. Kenmerkend voor de nieuwe CP's zijn de grote overdrachts-capaciteit en de omvangrijke diagnosefuncties.

De nieuwe CP's bewerken zelfstandig de gehele protocolstack van Profibus. Hiermee ontlasten deze processoren de PC waarin ze zijn ondergebracht ten gunste van het applicatieprogramma. Tussen het 12 Mbit/s Profibus-DP-programma en het PC-programma is door de directe toegang tot het geheugen een snelle data-overdracht zonder omwegen mogelijk. Het ingebouwde event-/filtermechanisme vervangt het tijdrovende 'polling', waardoor het applicatieprogramma sneller kan worden bewerkt. Bij het installeren kan men gebruik maken van het ingebouwde principe bij de hard- en software gebaseerd op plug and play. Krachtige diagnosefuncties ondersteunen de gebruiker bij het installeren van de printkaarten. Met de CP 5614 is het mogelijk door middel van de aanvullende slave-interface twee Profibus-DP-netwerken met elkaar te koppelen waarmee men een hiërarchische netwerkopbouw kan realiseren. De PC met de CP 5614 is master in het ene Profibus-netwerk en slave in het andere Profibus-netwerk. De PC kan als zodanig gelijktijdig in beide functies data met de twee netwerken uitwisselen.

Kenmerkend voor de hardware van de CP 5613 en van de CP 5614 is de performance en de beveiliging van data: · De 'High Speed'-interface voor Profibus-DP met het nieuwe event-/filtermechanisme vervangt het gebruikelijke principe van 'Pollen van binnenkomende data'. De gebruiker krijgt een event als melding, wanneer er informatie aan de ingang verschijnt of meldingen voor diagnosedoeleinden. Dit event is in de programma-afloop verder te verwerken. Voor de data-uitwisseling tussen printkaart en PC wordt gebruik gemaakt van een standaard leverbare driver voor Windows NT 4.0. De directe toegang tot het geheugen bespaart veel tijd bij de bewerking van de zogenaamde processituatie in het Dual Ported RAM. De performance van de nieuwe CP's is hierdoor vrijwel verdubbeld. · De nieuwe CP's maken gebruik van FastLogic, een nieuwe functie voor het bewaken van de bedrijfssituatie van het netwerk. De hardware van de CP's controleert zelfstandig ingangssignalen die als zodanig zijn gedefinieerd. Wanneer de digitale of analoge ingangen deze waarde aannemen schakelt de hardware via het PC-programma snel en automatisch naar de veilige toestand, zoals die door de gebruiker is vastgelegd. · De geïntegreerde watchdog-functie tussen PC en communicatieprocessor stuurt het Profibus-programma in geval van storing naar een veilige toestand.

Nadere inlichtingen voor de lezer: divisie Industriële Producten en Energieverdeling, tel. (070) 333 3515

Nadere inlichtingen voor de redactie: afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos tel. (070) 333 2325