Horeca en Politie Groningen stellen huisregels op

Datum nieuwsfeit: 20-08-1999
Politiebericht

Korps: Groningen, plaats: Groningen 08/20/99

Horeca en Politie stellen huisregels op/
Vrijdag 20 augustus 1999

'Gezellig uit, hou het zo' is het motto van de projectgroep Veiligheid op straat voor de komende wintermaanden. Het overleg in de werkgroep van horeca, gemeente, justitie en politie heeft geleid tot het opstellen van huisregels voor horecagelegenheden in de binnenstad. Vrijdagavond 20 augustus reiken Ben Stevens, voorzitter van de projectgroep en Dick Jager, voorzitter van Horeca Nederland afdeling Groningen de eerste huisregels uit aan Pim Lammertink, ondernemer van een aantal horecagelegenheden aan de Grote Markt ZZ.

De regels zijn samengesteld in het kader van de gezamenlijke inzet voor veiligheid en gezelligheid in de binnenstad. De eerste ondernemers zullen de komende week een exemplaar van het affiche van de huisregels bezorgd krijgen. Deze huisregels zullen in de ondernemingen zichtbaar aanwezig moeten zijn. Voor hun klanten krijgen de ondernemers bovendien handouts om in de horecagelegenheid te verspreiden. In de huisregels zijn afspraken gemaakt over toegangscontrole, toiletgebruik, cameracontrole, verdovende middelen, gedrag van bezoekers, wapen bezit, klachten, leeftijdseisen en overtreding van de huisregels vermeld. Als bezoekers zich niet houden aan de regels kan aan hen een lokaalverbod worden uitgereikt. Bij ernstiger incidenten zal de politie worden geinformeerd. Het doel van de huisregels is een verbetering van een gezellig uitgaansklimaat in de binnenstad. Bovendien kunnen horecamedewerkers gerichter optreden tegen ongewenst gedrag.

De projectgroep 'Veiligheid op straat' houdt zich reeds sinds 1991 bezig met aktiviteiten in het uitgaanscentrum van de stad. Gemeente Groningen, Slachtofferhulp, Openbaar Ministerie, GGD, Horeca en Politie werken samen ter verbetering van een veilige stad.

De huisregels gelden voor alle horecagelegenheden van de binnenstad. De politie verspreidt de affiches en handouts de komende week in de uitgaansgelegenheden in de binnenstad. Inmiddels is de handout ook tijdens de Keiweek onder aandacht van de nieuwe studenten in de stad gebracht.

Voor nadere informatie, afdeling voorlichting, tel. 050 599 5010.