Politiebericht provincie Groningen

Zaterdag 21 augustus 1999

Dagelijkse persberichten districten Noord, West, Midden en Oost

Delfzijl: Bromfietser onder invloed
De politie heeft vannacht op de Kustweg een 19-jarige bromfietser uit Delfzijl aangehouden voor het rijden onder invloed (promillage van 1,65). De man is met een dagvaarding heengezonden.

Appingedam: Verkeersongeval
Bij een verkeersongeval gisterochtend tussen twee automobilisten zijn beide wagens total loss geraakt. Op de kruising Jan Bronsweg en de Solwerderweg verleende een 24-jarige man uit Appingedam geen voorrang aan een 21-jarige bestuurder uit 't Zandt die over de Jan Bronsweg reed. De bestuurders bleven ongedeerd.

Warffum: Man gewond na verkeersongeval
Een 55-jarige man uit Warffum is gistermorgen naar een ziekenhuis in Groningen gebracht nadat hij op de Onderdendamsterweg tegen een vrachtwagen reed en gewond raakte. Het slachtoffer zag in de bocht een vrachtwagen vermoedelijk over het hoofd en hield daardoor niet voldoende rechts, zodat een frontale botsing het gevolg was. Het slachtoffer sloeg met zijn hoofd tegen de voorruit en kreeg zijn stuur in de buik. De eveneens 55-jarige vrachtwagenchauffeur mankeerde niets. Beide voertuigen moesten worden afgesleept.

Appingedam: Winkeldief aangehouden
De politie heeft gistermiddag een 26-jarige man uit Delfzijl aangehouden voor winkeldiefstal. De man werd in een supermarkt aan het Overdiep door winkelpersoneel gepakt. Met drie medewerkers zaten boven op de verdachte toen de politie arriveerde. De man had doosjes canderel en scheermesjes gestolen met een waarde van 200 gulden. De man is na verhoor heengezonden.

Appingedam: Bromfietser onder invloed veroorzaakt schade De politie heeft vannacht tegen een 28-jarige man uit Eenum proces verbaal opgemaakt voor het verlaten van de plaats van een ongeval en mogelijk voor het rijden onder invloed (promillage van 1). De politie kreeg een melding dat een bromfietser tegen een geparkeerde auto op de Fivelkade was gereden en er vervolgens vandoor was gegaan. Op de Tjamsweersterweg troffen agenten de licht gewonde bromfietser lopend naast zijn bromfiets aan. Deze verklaarde niet te hebben gereden, maar dat zijn brommer in de versnelling was geschoten en hij het voertuig niet mee kon houden, waardoor deze tegen een auto knalde en hij zelf was gevallen. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Wildervank: Bromfietser mishandelt automobilist Een 35-jarige automobilist uit Veendam heeft gistermiddag op de Bareveldstraat klappen opgelopen van een nog niet gehoorde bromfietser. De man haalde de bromfietser in, die op de as van de weg reed, en toeterde om de bromfietser te waarschuwen. Deze maakte vervolgens boze gebaren. Toen de Veendammer vervolgens moest stoppen om voorrang te geven aan andere weggebruikers stond de bromfietser naast hem en sloeg de zijruit van de auto stuk en gaf de bestuurder vervolgens enkele klappen een reed weg.

Hoogezand: Bestuurder onder invloed
De politie heeft vannacht op de Rembrandtlaan een 54-jarige man uit Sappemeer aangehouden voor het rijden onder invloed (0,6 promille). De man is met een boete van 390 gulden een rijverbod van een uur heengezonden.

Veendam: Winkeldief aangehouden
De politie heeft gistermiddag een 17-jarige Veendammer aangehouden voor het stelen van twee televisietoestellen uit een winkel aan het Prins Hendrikplein. De jongen had de toestellen uit de showroom geplukt en was de winkel uitgelopen. De politie zag de man in een brandgang met zijn buit zitten. De winkeldief zag de politie ook en vluchtte. Dat lukte in eerste instantie, maar uiteindelijk kon hij op het Oosterdiep worden aangehouden. Hij is na verhoor heengezonden.

Marum: Snelheidscontrole
Tijdens een snelheidscontrole op de Kruisweg heeft de politie gistermiddag tussen 14.30 en 16.30 uur 645 voertuigen geregistreerd. In totaal reden 54 bestuurders tussen de 57 en 75 km/u. en dus te hard. Zij ontvangen binnenkort thuis bericht.

Marum: Onder invloed uit de bocht
Op de parallelweg is een 21-jarige man uit Haarlem voor de Zethuisterweg uit de bocht gevolgen en in het water terechtgekomen. De drie inzittenden konden zelf uit de auto komen. Een van hen is weggelopen en niet meer achterhaald. De bestuurder en een 29-jarige inzittende uit Amsterdam zijn meegenomen naar het bureau. De bestuurder bleek een alcoholpromillage te hebben van 1,5. Bovendien bleek de man geen rijbewijs te hebben. De auto was niet verzekerd en moest worden afgesleept. De man is met een dagvaarding heengezonden.

Winsum: Drie auto's betrokken bij ongeval
Gistermorgen zijn bij een verkeersongeval op de N361 drie auto's beschadigd geraakt toen een 20-jarige man uit Winsum een inrit wilde inrijden en moest afremmen voor een 25-jarige man uit Baflo die juist de N361 op wilde rijden. Een 31-jarige automobilist uit Winsum zag dit te laat, waardoor hij op de N361 op zijn voorganger knalde. Er deed zich geen persoonlijk letsel voor. Wel moesten de wagens van de man uit Baflo en de veroorzaker worden afgesleept.

Zevenhuizen: Drugsdealer aangehouden
De politie heeft vannacht in een 18-jarige man uit Marum aangehouden voor het verhandelen van verdovende middelen. De man verkocht in een discotheek aan het Hoofddiep drugs aan een man uit Zevenhuizen. Dit werd gezien door een portier van de discotheek en hielden hem daarop staande en droegen de man over aan de politie. De verdachte is voor onderzoek ingesloten.

Westerlee: Geheime zender 'Valencia' uit de lucht De politie heeft gistermiddag de zender 'Valencia' uit de lucht gehaald. In een woning aan de Hoofdweg werd de apparatuur in beslaggenomen. Tegen de 24-jarige eigenaar wordt proces verbaal opgemaakt.

Beerta: Winkeldief aangehouden
De politie heeft gistermiddag een 46-jarige inwoner van Beerta in de plaatselijk supermarkt aan het Vredesplein aangehouden voor het stelen van blikjes vis en drie grilworsten. De man is na verhoor met een dagvaarding heengezonden.

Winschoten: Eenzijdig ongeval door dode eend
Een 39-jarige man uit Midwolda is gistermiddag met zijn auto en aanhanger op de Oosterwolderweg tegen een boom gereden en in de sloot beland. De man reed met een verkeerd beladen aanhanger in de richting van Oostwold en zag een dode eend op de weg liggen. Om deze te ontwijken reed hij er omheen, waardoor de combinatie begon te slingeren. De man raakte van de weg, nam een boom mee en kwam in de sloot terecht. De bestuurder raakte niet gewond.

Mussel: Man rijdt tegen geparkeerde vrachtwagen Een 54-jarige man uit Bellingwolde is gisteravond op de Musselweg richting Mussel frontaal tegen een geparkeerde vrachtwagen gereden. De auto vloog in brand en de bestuurder raakte gewond. In het ziekenhuis werden twee pogingen gedaan om een bloedproef af te nemen. Deze mislukten, waarna de verdachte verdere medewerking weigerde. Het rijbewijs van de man is ingevorderd. Zijn auto moest worden afgesleept.

Nadere informatie via bureau Voorlichting, tel. 050 599 5010