Op één na beste halfjaarresultaat in geschiedenis Lufthansa

Op één na beste halfjaarresultaat in geschiedenis Lufthansa

Omzet stijgt met 3,8%
Winst vóór belastingen DEM 580 miljoen

Ondanks de toenemende concurrentie heeft de Lufthansa Groep in de eerste helft van dit jaar haar succesvolle koers weten voort te zetten. Met een winst uit gewone activiteiten van DEM 580 miljoen werd het op één na hoogste interim resultaat in de geschiedenis van de maatschappij behaald. Het was 40,4% lager dan het recordresultaat van DEM 969 miljoen in de eerste helft van het afgelopen jaar.

In de eerste zes maanden van 1999 heeft Lufthansa een omzet bereikt van DEM 11,3 miljard, hetgeen een stijging met 3,8% is ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar. De omzetstijging is vooral te danken aan het succesvol opereren van Lufthansa Technik en het bedrijfsonderdeel IT Services (+12,7%). De omzetstijging in het vracht- en passagiersvervoer bedroeg 2,3%. Dit is overeenkomstig de verwachting gezien de extreem felle concurrentie.

Bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers zei Karl-Ludwig Kley, lid van de raad van bestuur van Lufthansa en verantwoordelijk voor de financiën, dat de winst vóór belastingen dit jaar aanzienlijk meer dan één miljard DEM zal bedragen. "Dit onderstreept de leidende positie van Lufthansa in de luchtvaartsector", aldus Kley.

Omzetstijging over gehele linie

De tot de Lufthansa Groep behorende luchtvaartmaatschappijen zetten in de eerste helft van dit jaar hun positieve omzetontwikkeling voort. Het aantal vervoerde passagiers nam toe met 8,8 %, terwijl de omzet met niet minder dan 12,6% steeg dankzij de bovengemiddelde groei in het lange-afstandsvervoer. De beschikbare capaciteit werd in deze periode met slechts 12,2% uitgebreid als gevolg waarvan de bezettingsgraad in het passagiersvervoer marginaal verbeterde met 0,3 procentpunten tot 71,9%. Ook het bedrijfsonderdeel Logistics wist een stijging te bereiken van zowel het vervoerde vrachtvolume (+3,5%) als van de benutting van de vrachtcapaciteit (+0,5%).

De opbrengsten uit het vervoer namen toe met 2,3% tot DEM 7,7 miljard. Daarmee was deze groei minder prominent dan de stijging van de verkochte capaciteit, hetgeen een afspiegeling is van de opmerkelijke neerwaartse druk op de gemiddelde opbrengsten die sinds het laatste kwartaal van 1998 zichtbaar is.

Groei leidde ook tot hogere kosten

De omzetgroei in alle onderdelen van de Groep drukte uiteraard ook zijn stempel op het kostenniveau. Hoewel de stijging van de personeelslasten afnam in vergelijking met het eerste kwartaal (+6,0%), had de scherpe toename gedurende het eerste halfjaar van de lonen en sociale lasten met DEM 139 miljoen (+7,6%) en de toename met 9,7% van de afschrijvingen een negatieve invloed op het bedrijfsresultaat. In tegenstelling daarmee had de daling van de brandstofprijzen met 4,6% een positief effect op de groei van de kosten. Hun aandeel in het totaal van de bedrijfskosten daalde verder tot 6,4%. Het totaal van de bedrijfsuitgaven steeg met 7,6% en nam daarmee duidelijk minder toe dan het totaal van de opbrengsten.

Bedrijfsresultaat van DEM 580 miljoen

Ondanks het moeilijke marktomstandigheden kan de gang van zaken bij de Lufthansa Groep in het eerste half jaar van 1999 zeer bevredigend worden genoemd. Hoewel vluchtbeperkingen naar aanleiding van de oorlog in Kosovo, bottlenecks in de Europese luchtverkeersleiding en overcapaciteit op de belangrijkste vliegroutes een negatief effect op de luchtvaartmaatschappijen van de Groep hadden, kon toch een winst vóór belastingen van DEM 580 miljoen worden behaald. Dit is het op één na hoogste resultaat ooit over genoemde periode.

In de eerste zes maanden van dit jaar werd in totaal DEM 1,555 miljoen (1998: DEM 1,493) geïnvesteerd. 52,3% van dit bedrag werd aangewend voor de aankoop van en vooruitbetalingen op vliegtuigen. Voor een bedrag van DEM 465 miljoen verwierf de Lufthansa Groep een groter belang van 22,9% in het Amerikaanse Onex Food Services Inc. (Sky Chefs). Ook verstevigde de Groep de strategische bedrijfssector Ground Services door het nemen van selectieve kapitaalmaatregelen: LAGS USA investeerde US$ 138 miljoen (ongeveer DEM 253 miljoen) voor de verwerving van een meerderheidsbelang in Hudson General Corporation, aanbieder van grondafhandelingsdiensten op luchthavens.

Noot voor redacties