Nederlandse fabrikanten verwerken minder groenten

Datum nieuwsfeit: 24-08-1999
TuinbouwNet

Nederlandse fabrikanten verwerken minder groenten

Nederlandse fabrikanten hebben vorig jaar minder groenten verwerkt dan in 1997. Doordat de oogsten van een aantal gewassen tegenvielen door het slechte weer konden de fabrikanten in 1998 slechts 350.000 ton verse groenten (exclusief champignons) verwerken. Dit was tien procent minder in vergelijking met het jaar daarvoor, zo blijkt uit gegevens van het Productschap Tuinbouw (PT).

Vooral de wortelen hadden vorig jaar te lijden van de wateroverlast en de vroeg invallende vorst. De fabrikanten hebben in 1998 van deze groente slechts 58.000 ton verwerkt tegen bijna 66.000 ton in het jaar daarvoor. Ook de productie van doperwten kwam in 1998 veel lager uit dan in de jaren daarvoor. De champignons hadden uiteraard geen last van de slechte weersomstandigheden. Hiervan ging vorig jaar 169.000 ton naar de industrie, evenveel als in 1997. Verder verwerkten de Nederlandse fabrikanten vorig jaar betrekkelijk weinig rode kool en tuinbonen. Dit kwam door een sterke inkrimping van de oppervlakten van deze gewassen.

De helft van de totale hoeveelheid verse groenten van bijna 520.000 ton verdween in blik of glazen pot. Een kwart werd diepgevroren. Een klein deel werd door de fabrikanten gedroogd of ging naar de tafelzuren. De 24.000 ton wittekool was voornamelijk bestemd voor de zuurkoolfabrikanten. De verwerkers betrekken hun groenten grotendeels via contractteelt. Dit gebeurt direct met een teler of via een commissionair.

Bij het verwerken van fruit gaat het in Nederland vooral om appelen. De fabrikanten in ons land kochten vorig jaar in totaal 100.000 ton appelen. Hiervan produceerden ze 77.000 ton appelmoes. Daarnaast werden onder andere kersen, aardbeien en peren verwerkt. Hierbij gaat het om relatief kleine hoeveelheden, die voornamelijk uit het buitenland worden gehaald.