FNV Bondgenoten: AH slagers niet in uitverkoop

Datum nieuwsfeit: 24-08-1999

FNV BONDGENOTEN

FNV Bondgenoten: AH slagers niet in uitverkoop

Albert Heijn wil de centrale slagerijen in Groenlo en Zaandam verkopen. FNV Bondgenoten stelt harde eisen om werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden voor de 700 slagers te behouden. De toezegging van Albert Heijn dat gedwongen ontslagen niet aan de orde zijn en dat de arbeidsvoorwaarden volgens de wetgeving mee overgaan, is volgens bestuurder Willem Noordman niet voldoende.

Noordman:'Als Albert Heijn het over wettelijke normen heeft dan gaat het dus niet over de pensioenregeling, de vut-regeling, het spaarloon en de winstdelingsregeling. Als die laatste wegvalt scheelt dat bijvoorbeeld al 8% van het inkomen. Bovendien gaat de werkgelegenheidsgarantie niet verder dan de deur. Wie zegt dat de koper de slagerijen wil openhouden in deze tijd van overcapaciteit op de vleesmarkt? Eind vorig jaar sloot Albert Heijn ook al de centrale slagerij in Eindhoven.'

FNV Bondgenoten eist een werkgelegenheidsgarantie voor de middellange termijn (5 jaar) en een arbeidsvoorwaardenpakket dat op alle onderdelen gelijkwaardig is aan het AH-pakket. Daarnaast wil de bond de mogelijkheid van herplaatsing van slagers binnen het Ahold-concern.

Meer informatie:
Willem Noordman, bestuurder, 020-5856175, 06-22518746 Jos van Dijk, voorlichter, 030-2738377, 06-22518743

24 aug 99 12:20