NAM-opdracht Stork renovatie Slochteren installatieclusters

Stork Group

Naarden, 24 augustus 1999

NAM-opdracht aan Stork voor renovatie 3 Slochteren installatieclusters

Het consortium Stork GLT heeft van de Nederlandse Aardoliemaatschappij B.V. (NAM) opdracht gekregen voor de renovatie van opnieuw drie clusters van de productie-installaties van het Slochteren-gasveld in Groningen. In 1998 werd de eerste (bij Tjuchem) van 11 clusters ter hand genomen. De nieuwe opdracht betreft de locaties Bierum, De Paauwen en Siddeburen. Voor Stork GLT betekent de opdracht 3 jaar werk, een waarde vertegenwoordigend van NLG 300 (EUR 135 miljoen).

De Nederlandse Aardoliemaatschappij B.V. (NAM) en Stork GLT hebben in mei 1997 een raamovereenkomst getekend voor het renoveren en onder extra druk brengen van de productie-installaties van het Slochteren-gasveld. Deze renovatie waarborgt de komende decennia de sleutelrol van het Slochteren-gasveld in het Nederlandse gasbeleid. Voor Stork GLT zal de totale contractwaarde circa NLG 1 miljard (EUR 454 miljoen) bedragen voor de eerste fase bestaande uit 11 van de 29 productie-installaties (met een optie voor de resterende installaties). Van de genoemde 11 is de eerste in Tjuchem nu volgens schema voltooid en ook financieel afgewikkeld.

De ervaringen daarmee zijn voor de NAM aanleiding geweest voor het verstrekken van de opdracht voor wederom drie (van de elf) clusters. De werkzaamheden bestaan uit het renoveren van de productie-installaties en het aanbrengen van compressoren om de benodigde gasdruk te bereiken. Van de drie nieuwe clusters zal voorlopig alleen op de locatie Bierum compressie worden aangebracht. Stork GLT rondt dit jaar, eveneens in opdracht van de NAM, een onderzoek af naar de mogelijkheid om pas na de renovatie desgewenst compressoren te installeren.

Stork GLT is een consortium dat bestaat uit de Stork-bedrijven Stork Engineers & Contractors (ontwerp), Stork ICM (constructie), Stork Installatietechniek (beide onderdeel van de Stork Technical Services Group) en Delaval-Stork (compressoren), alsmede Yokogawa (instrumentatie) en Siemens (elektromotoren). In 1997 werd door NAM en Stork GLT tevens een contract afgesloten voor het onderhoud van de productie-installaties gedurende een periode van 25 jaar. Stork GLT beschikt in de provincie Groningen over een operationele vestiging met een permanente bezetting van circa 60 medewerkers ter ondersteuning van de werkzaamheden op de bouwplaatsen.

Informatie voor de pers: J.A. Huurdeman
Tel.: 035 - 695 75 55, 06 - 53 82 31 46