ENECO en Houtbank sluiten samenwerkingsovereenkomst

Datum nieuwsfeit: 24-08-1999
ENECO

Capelle a/d IJssel, 24 augustus 1999.

ENECO en Houtbank sluiten samenwerkingsovereenkomst

ENECO en Houtbank sluiten op woensdag 25 augustus een samenwerkingsovereenkomst om te komen tot de realisatie van een kleinschalige energiecentrale die warmte en elektriciteit produceert uit oud hout. De centrale, die ENECO in Zuid-Holland wil bouwen, heeft een vermogen van ca. 25 MegaWatt. Uit de centrale komt duurzame energie omdat ENECO oud hout als biomassabrandstof gebruikt.

De Nederlandse overheid wil in het jaar 2020 door de inzet van duurzame bronnen 10% bespaard hebben op fossiele brandstoffen. De energiebedrijven hebben met de overheid de afspraak gemaakt om als eerste stap begin 2001 tenminste 3% van de door deze bedrijven verkochte energie duurzaam op te wekken of in te kopen. In dat verband ontwikkelt ENECO projecten op het gebied van wind-, zonne-energie en energie geproduceerd uit biomassa. Onder biomassa wordt verstaan: al het organische materiaal dat de inzet van fossiele brandstoffen vermijdt. Bij de verbranding van biomassa komt weliswaar CO2 vrij, maar dit wordt op zeer korte termijn weer opgenomen door nieuw aangeplant organisch materiaal (biomassa). Dit in tegenstelling tot CO2 dat vrijkomt bij de verbranding van fossiele brandstoffen: het duurt miljoenen jaren voor olie, aardgas of steenkool wordt gevormd.

Voorbeelden van biomassastromen zijn: oud hout(producten), gras, stro, snoeihout uit parken en plantsoenen, dunningshout uit bossen e.d. Met name 'oud' hout afkomstig van bouw- en sloopactiviteiten is vanwege het hoge calorische gehalte (hoge verbrandingswaarde) een interessante biomassastroom. Houtbank (Wood Distribution Europe BV, Pijnacker) geeft sturing aan ongeveer 60% van de oud houtmarkt in Nederland en kan zorgdragen voor een continue stroom "biomassabrandstof". De beschikbaarheid van de biomassabrandstof is één van de bepalende factoren voor de ontwikkeling van een nieuwe markt zoals de energiewinning uit biomassa is. Met het aangaan van deze samenwerking heeft ENECO al in een vroeg stadium de beschikbaarheid van 50.000 ton biomassa per jaar voor een periode van 10 jaar vastgelegd.

In de overeenkomst geven partijen aan uiteindelijk te streven naar het realiseren van een biomassacentrale waarin jaarlijks 50.000 ton oud hout wordt omgezet in energie. De elektriciteit die zal worden geproduceerd is voldoende voor ca. 15.000 huishoudens. De geproduceerde warmte zal worden ingevoerd in de bestaande stadsverwarmingsnetten van ENECO, in nieuwe warmtenetten bij VINEX-lokaties of worden afgezet in de glastuinbouw.

Over uiterlijk 1 jaar dient duidelijk te zijn of de bouw van de biomassa-centrale haalbaar is. De haalbaarheid wordt mede bepaald door de energiemarkt, de invloed van het overheidsbeleid en bedrijfseconomische factoren. In het bepalen van de uiteindelijke haalbaarheid hebben beide partijen een specifieke rol: de rol van ENECO bestaat uit de voorbereiding, de bouw en de exploitatie van de biomassa-energiecentrale; de rol van de Houtbank bestaat uit het zorgdragen voor de aanvoer van de op specificatie gebrachte brandstof.

Klanten met vragen kunnen op werkdagen gratis bellen met de afdeling Service & Informatie van ENECO KabelTV & Telecom 0800 - 0603.