Documentaire 'Lokatie: Bergweg' bij de RVU

RVU televisie

LOKATIE: BERGWEG

WOENSDAG 25 AUGUSTUS 1999 VAN 21.00 TOT 21.50 UUR /NEDERLAND 3

Een documentaire van Pieter Prins over de bewoners van het woon/zorgproject van de stichting Humanitas aan de Bergweg in Rotterdam. Ouderen kunnen hier zelfstandig blijven wonen zolang ze willen, ook als hun gezondheid achteruit gaat. Voor de meeste ouderen blijkt dit de ideale manier van wonen, terwijl anderen uiteindelijk toch hun zelfstandigheid moeten prijsgeven.
Cameraman/regisseur Pieter Prins heeft de documentaire op eigen initiatief gedraaid over een periode van een jaar. Daarbij werd hij gesteund door het NOB (Nederlands Omroepproductie Bedrijf), dat de benodigde apparatuur ter beschikking stelde. Door als klein filmteam uitgebreid de tijd te nemen een band met de bewoners op te bouwen, probeert hij de kijker een levensechte blik op het wonen en leven aan de Bergweg te geven.

Het appartementencomplex van Humanitas bestaat uit 195 'levensloopbestendige' woningen voor ouderen. Zij kunnen hier een aangepast appartement huren en zorg op maat krijgen van de verplegingsdienst van Humanitas, wanneer ze beschikken over een verpleegindicatie. Ouderen met een volledige verpleegindicatie, die normaal gesproken op een kamertje voor vier personen in een verpleeghuis zouden komen te liggen, zijn hier tot het einde van hun leven 'baas in eigen huis'.

Voor de heer Geerlof, maar ook voor de leden van de Hindoestaanse woongroep, blijkt het project een uitkomst. Zij kunnen op hun eigen manier invulling geven aan hun leven in het appartementencomplex. Maar de scènes met de heer Mulder en zijn dementerende vrouw laten zien dat het ook een hele opgave kan zijn om zelfstandig bij elkaar te blijven wonen.

Voor 2% van de bewoners met een volledige verpleegindicatie blijkt deze vorm van wonen niet haalbaar. Zij komen uiteindelijk toch in een regulier verpleeghuis terecht. Dit geldt voor de familie Van Krevelen. De documentaire laat op indringende wijze zien wat het in hun geval emotioneel betekent om tóch gescheiden te worden.

Regie/camera: Pieter Prins
Geluid: Michiel Zwaanswijk, Mark Kloosterhuis en Pieter van Miltenburg Eindredactie: Wim Beijderwellen