Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Consumentenvertrouwen onveranderd groot

Datum nieuwsfeit: 25-08-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
CBS Persbericht

Datum: 25-08-99

Consumentenvertrouwen onveranderd groot

Het vertrouwen van de consument in de ontwikkeling van de Nederlandse conjunctuur is in augustus vrijwel gelijk gebleven aan dat in juli. De koopbereidheid van consumenten blijft onveranderd hoog. Hun mening over het economisch klimaat is ongewijzigd, zo blijkt uit cijfers van het CBS.

Koopbereidheid blijft hoog

De koopbereidheid blijft onveranderd op een relatief hoog niveau. De consumenten hebben een iets positiever oordeel over de ontwikkeling van hun eigen financiële positie, vooral in de afgelopen twaalf maanden. Daar staat tegenover dat in augustus het aantal ondervraagden dat de tijd gunstig acht voor grote aankopen iets lager is dan in juli. In juli vond 48% het moment gunstig voor grote uitgaven. In augustus is dat 43%, vergelijkbaar met het niveau in maart, april en mei. Het aantal ondervraagden dat de tijd ongunstig vindt voor grote aankopen is vrijwel gelijk gebleven: 10% in juli en 9% in augustus.

Oordeel economisch klimaat stabiel

Het oordeel van de consument over het economisch klimaat is in augustus gelijk gebleven. Zowel de mening over de economische omstandigheden in de afgelopen twaalf maanden als die over de komende twaalf maanden is stabiel.

Technische toelichting

Het consumentenvertrouwen is een stemmingsindicator die de mening van consumenten over de verbetering (+) of verslechtering (-) van hun eigen financiën en de economie in het algemeen weergeeft. Tijdens de recessie begin jaren tachtig zijn de laagste waardes gemeten (-48 in oktober 1982). In de tweede helft van de jaren tachtig liep het vertrouwen op tot +15 in juli 1989. Daarna volgde een verslechtering tot -27 in maart 1993. In de rest van de jaren negentig trad een verbetering op tot midden 1998, toen de recordwaarde van +25 werd gemeten. In september en oktober 1998 viel het consumentenvertrouwen vervolgens terug tot +4, vooral door een verminderd vertrouwen in het economisch klimaat.

De index van het consumentenvertrouwen is gebaseerd op vijf vragen die maandelijks in het Consumenten Conjunctuuronderzoek worden gesteld aan ongeveer duizend personen. Twee van deze vragen gaan over de economische situatie in het algemeen. Het CBS berekent uit de antwoorden op deze twee vragen de indicator van het economisch klimaat. De overige drie vragen waarop het consumentenvertrouwen is gebaseerd, gaan over de financiële situatie van het eigen huishouden. Daaronder is ook de vraag of de tijd gunstig is voor aankopen van duurzame goederen. De antwoorden op deze vragen worden samengevat in de indicator van de koopbereidheid.

De indicatoren bedragen minimaal -100 en maximaal +100. Een indicator van 0 betekent dat het aantal personen met een positieve ("situatie verbetert") mening even groot is als het aantal mensen met een negatieve ("situatie verslechtert") mening. Doorgaans voorziet een meerderheid van de ondervraagden overigens in het geheel geen verandering.

De ontwikkeling van het consumentenvertrouwen kan afwijken van die van het producentenvertrouwen in de industrie, een andere belangrijke stemmingsindicator van het CBS. In de index van het producentenvertrouwen in de industrie spelen onder andere de verwachtingen van ondernemers over de afzet aan andere bedrijven en aan het buitenland een rol. Slechts een beperkt deel van de industriële productie wordt geleverd aan de Nederlandse consument.

Achtergrondinformatie

Voor achtergrondinformatie over de indicator van het consumentenvertrouwen kunt u contact opnemen met het Centraal Bureau voor de Statistiek in Voorburg, drs. G. Buiten, tel. (070) 337 47 95; e-mail: (gbtn@cbs.nl). Overige informatie kunt u verkrijgen bij de persdienst van het CBS, tel. (070) 337 58 16.
Tabel 1: Consumentenvertrouwen, economisch klimaat, koopbereidheid en grote aankopen: saldo van positieve en negatieve antwoorden (oorspronkelijke reeks)
Consumenten-
Vertrouwen Economisch
Klimaat Koopbereid-
heid w.o. Grote
Aankopen
1998-Juni

25

28

22

41
Juli

25

28

22

38
Augustus

24

26

22

40
September

16

11

20

32
Oktober

4


-13

15

25
November

4


-11

14

19
December

5


-8

13

15
1999-Januari

8


-3

15

22
Februari

6


-7

16

24
Maart

7


-8

17

34
April

9


-9

20

35
Mei

11


-3

20

34
Juni

10


-4

20

35
Juli

15

6

21

38
Augustus

16

6

22

34

Tabel 2: Detailgegevens economisch klimaat: saldo van positieve en negatieve antwoorden (oorspronkelijke reeks)

Economisch klimaat

Afgelopen jaar

Komend jaar

Totaal
1998-Juni

38

18

28
Juli

36

20

28
Augustus

39

13

26
September

29


-7

11
Oktober

10


-36


-13
November

5


-27


-11
December

7


-23


-8
1999-Januari

14


-19


-3
Februari

5


-19


-7
Maart

5


-21


-8
April

4


-21


-9
Mei

6


-13


-3
Juni

4


-12


-4
Juli

14


-2

6
Augustus

15


-2

6

Tabel 3: Consumentenvertrouwen, economisch klimaat, koopbereidheid en grote aankopen: saldo van positieve en negatieve antwoorden (na verwijdering van seizoeninvloeden)
Consumenten-

Vertrouwen
Economisch

Klimaat
Koopbereid-

heid
w.o. Grote

Aankopen

1998-Juni

24

28

21

36
Juli

22

27

19

30
Augustus

19

19

19

32
September

13

6

18

31
Oktober

4


-16

17

28
November

7


-8

18

28
December

11


-3

20

29
1999-Januari

7


-5

14

20
Februari

7


-5

15

24
Maart

8


-6

17

34
April

11


-3

21

35
Mei

10


-5

19

32
Juni

10


-4

19

29
Juli

13

5

18

30
Augustus

11

0

18

26

Grafiek. Consumentenvertrouwen: deelindicator ' gunstige tijd voor grote aankopen'

© Centraal Bureau voor de Statistiek, Voorburg/Heerlen, 1999 Bronvermelding is verplicht.
Verveelvoudiging voor eigen gebruik of intern gebruik is toegestaan.

Laatst gewijzigd: 25 augustus 1999

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie