Volkswagen optimaliseert prototypeproductie met Baan

Datum nieuwsfeit: 25-08-1999
VOLKSWAGEN OPTIMALISEERT PROTOTYPEPRODUCTIE MET BAAN SOFTWARE

Volkswagen en Baan ontwikkelen een IT-oplossing voor Prototype Shop van Volkswagen -productiviteitsverhoging, efficiëntere planning, kortere doorlooptijden en minder fouten

Plaats, 25 augustus 1999 - Baan Company maakt bekend dat de Prototype Shop van Volkswagen - gevestigd in het hoofdkwartier van Volkswagen in Wolfsburg, Duitsland - die volledig wordt aangestuurd door bedrijfsapplicaties van Baan, met succes in gebruik is genomen. Prototype Shop telt 1.700 werknemers en is van cruciaal belang voor het productontwikkelingsproces van Volkswagen.

De belangrijkste doelstellingen van het Baan-project zijn voor Volkswagen het verhogen van de productiviteit en een efficiëntere planning. Daarnaast spelen het beperken van de doorlooptijd en het gelijktijdig elimineren van factoren die de voortgang kunnen verstoren een belangrijke rol. De oplossing is maart jl. in gebruik genomen.

De belangrijkste activiteit van de Prototype Shop van Volkswagen is het tijdig opleveren van gebruiksklare prototypen. Daarnaast speelt de Prototype Shop een hoofdrol bij de verwezenlijking van nieuwe ideeën en de introductie van technologische productieconcepten. Bovendien ondersteunt Prototype Shop in Wolfsburg de planning en voorbereiding van de serieproductie van diverse VW-merken. De Prototype Shop richt zich verder op optimalisatie van operationele structuren, biedt ondersteuning op het gebied van projectmanagement, capaciteitsplanning en -aansturing en zorgt daarnaast voor voor- en nacalculaties teneinde een duidelijk beeld te krijgen van de kosten en planning.

Om de productiviteit en transparantie te verbeteren, diende in eerste instantie de betrouwbaarheid van de afzonderlijke logistieke processen van de prototypeproductie te worden vergroot. Hiertoe werden deze processen door het projectteam in het Baan-systeem 'gemapt' met Baan DEM (Dynamic Enterprise Modeler) en vervolgens gebruikt als basis voor implementatie van het systeem. Daarnaast diende het nieuwe IT-systeem te worden geïntegreerd met de bestaande systeemomgeving van Volkswagen.

De Prototype Shop koos voor een oplossing bestaande uit standaardsoftware van Baan met Volkswagen-specifieke uitbreidingen en een krachtige, schaalbare hardware-omgeving. De verwerkingskracht voor de huidige 600 gebruikers van het systeem wordt geleverd door de meest recente versie van Compaqs ProLiant-server. Het Baan-systeem is geïmplementeerd op Windows NT met een database van Oracle. De servers vormen een cluster dat automatisch opnieuw wordt geconfigureerd ingeval van een storing zodat systeemuitval wordt voorkomen.

Baan Company

Baan Company heeft twee hoofdkantoren: een in Barneveld en een in Reston (Virginia, VS). Voor meer informatie kunt u terecht op het volgende webadres: www.baan.com.

Voor meer informatie:
Baan Nederland B.V.