Fietsenrekken worden steeds beter

Datum nieuwsfeit: 25-08-1999
FietsRAI

FIETSDIEFSTAL BLIJFT PROBLEEM, MAAR FIETSENREKKEN WORDEN STEEDS BETER augustus/1999 397

FIETSDIEFSTAL BLIJFT PROBLEEM, MAAR FIETSENREKKEN WORDEN STEEDS BETER

Wielmoordenaar, zo worden de standaard fietsenstallingen waar fietsers meestal hun rijwiel parkeren, genoemd. Het is een beschrijving die menig fietser zal herkennen omdat wanneer de fiets omvalt of scheef zakt, er zelfs een slag in het voorwiel kan ontstaan. De dagen van deze stallingen zijn echter geteld, want er komen steeds meer en betere fietsenrekken op de markt.
Fietsenrekken is geen onderwerp waar veel mensen zich druk over maken. Maar wie bijvoorbeeld bij een willekeurig station eens vraagt naar de ervaringen, krijgt geen positief verhaal. De rekken staan te dicht op elkaar, sturen raken verstrikt in de kabels van de buurfiets, er is geen mogelijkheid om het frame van de fiets ergens met een slot aan vast te ketenen, de fiets blijft niet goed staan, enzovoort, enzovoort. Geen wonder dat menig fietser de brugleuning of een lantaarnpaal prefereert. De fietsenrekken die tot nu toe op de markt waren, waren voor negentig procent eenvoudige klemmen die ook wel wielmoordenaars worden genoemd: rekken die niet meer bieden dan een klem voor het voorwiel. In de toekomst zal dat gaan veranderen. Althans als de Stichting FietsParkeur haar zin krijgt. Deze stichting, waarin de Fietsersbond enfb en de vereniging van producenten van rekken (Fipavo) zitting hebben, heeft een keurmerk voor fietsrenrekken ontwikkeld. Ze kregen daarbij hulp van de ANWB, TNO, RAI Vereniging, de NS en een aantal ontwerpers. Het is een streng keurmerk geworden. Niet één van de huidige generatie fietsenrekken voldoet namelijk aan de eisen. Rekken die het keurmerk toegekend willen krijgen, moeten aan 25 technische kwalificaties voldoen en acht proeven doorstaan. De afstanden tussen de fietsen moeten ruimer dan ze nu zijn. Een rek moet eenvoudig en gebruikersvriendelijk zijn. Er moeten verschillende soorten fietsen in passen. En er moet altijd een voorziening zijn om de fiets aan het rek vast te zetten met een slot, een zogenoemde aanbindmogelijkheid.

Gebruikersvriendelijker
Volgens Andre Guit, adviseur op het gebied van fietsparkeren, is het het voornaamste dat rekken die aan de eisen voldoen, veel gebruikersvriendelijker zijn. Hij vindt vooral de verplichte vastklinkmogelijkheid een grote stap voorwaarts. Guit: Fietsdiefstal blijft natuurlijk een groot probleem. Het is als het ware een wapenwedloop. Zelfs als je overal bewaakte stallingen zou hebben, zien dieven nog hun kans. Maar een goede vastklink- of aanbindmogelijkheid die gemakkelijk is in het gebruik is echt een grote stap vooruit. Rekkenfabrikant Jan Klaver noemt het keurmerk echt een omslag in het denken over fietsparkeren. Het betekent veel meer uitgaan van de gebruiker.
Klaver maar ook de andere rekkenfabrikanten, als Falco, Velopa en Jan Kuipers, zijn door het keurmerk allemaal hard aan de slag gegaan om nieuwe, verbeterde rekken te maken. Bijna allemaal lieten ze op 23 juni, tegelijkertijd met de presentatie van het keurmerk, nieuwe rekken zien. Wie daar de rekken even mocht uitproberen, voelde vooral het verschil in ruimte tussen de fietsen. Was het tot nu vaak lastig om een fiets met remkabels of versnellingskabels zonder problemen uit het rek te trekken, bij de nieuwe rekken gaat dat gemakkelijk. Ook fietsen met afwijkende maten, zoals een mountainbike met iets dikkere banden, kunnen in de nieuwe rekken een plek vinden.

Meewerking gemeenten
Of fietsers iets van de nieuwe rekken gaan merken, hangt af van de gemeenten. Zij moeten de rekken gaan aanschaffen. W.B. van der Ham, wethouder van Alkmaar en voorzitter van de Stichting FietsParkeur, gelooft dat zijn collegawethouders dat wel zullen gaan doen. Wij zullen als stichting nog heel wat werk hebben. Maar bij steeds meer gemeenten dringt het besef door dat bij goed fietsbeleid goed stallingsbeleid hoort. Wel zal het volgens Van der Ham even duren voordat de fietsers het echt gaan merken. Gemeenten zullen niet in één jaar de huidige rekken gaan vervangen. Het gaat om redelijk grote bedragen. Het zullen meer vijf jarenplannen worden, zegt Van der Ham in het blad Frame.
Waar fietsers de komende jaren in ieder geval kunnen genieten van betere fietsenrekken is bij de stations. De NS zal de eerste grote klant worden voor de keurmerkrekken. Bij de privatisering van de spoorwegen in 1995 werd afgesproken dat het rijk zou blijven betalen voor fietsenrekken en stallingen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat vond wel dat ze iets te zeggen had over hoe die voorzieningen er uit zouden komen te zien. Er werden normen opgesteld die vrijwel overeenkomen met de normen van het keurmerk. Begin dit jaar vond minister Netelenbos van Verkeer ook het geld op haar begroting voor een grootscheepse modernisering van de rekken en de stallingen op stations. 460 Miljoen heeft ze uitgetrokken. En daar kun je heel wat nieuwe en betere fietsenrekken voor kopen.