HBG Utiliteitsbouw start uitbreiding PSV Stadion

Datum nieuwsfeit: 25-08-1999

25 augustus 1999

HBG Utiliteitsbouw start uitbreiding PSV Stadion
Eindhoven - In opdracht van Stichting PSV Voetbal start HBG Utiliteitsbouw bv begin september met de overkapping en inrichting van de twee hoeken aan de noordzijde van het PSV Stadion. Door deze verbouwing neemt de bezoekerscapaciteit met 3.500 zitplaatsen toe, waardoor bijna 34.000 toeschouwers in het stadion kunnen plaatsnemen. In de hoeken zijn tevens kantoorruimten met een totale oppervlakte van 600 vierkante meter en tien business rooms opgenomen. Ook krijgt het stadion een sluisverbinding met het naastgelegen NS-perron. Supporters van bezoekende verenigingen kunnen langs deze weg het stadion betreden en verlaten.

De aanneemsom van het totale project bedraagt circa f 25 miljoen. HBG Utiliteitsbouw zal het project eind mei 2000, vlak voor de start van de EK 2000, opleveren. Tijdens de uitvoeringsperiode vinden de wedstrijden in het stadion ongehinderd doorgang.
De nieuwbouw is ontworpen door Toon van Aken Architectuur bv te Eindhoven. Het ontwerp kent een opvallende dakophanging. In iedere hoek worden de stalen dakspanten bevestigd aan twee stalen pylonen van 46 meter hoog. Ter vergelijking: de hoogte van de huidige lichtmasten bedraagt 37 meter. De achtergevels van de hoeken vormen een ander opvallend detail van het ontwerp. Deze bestaan voornamelijk uit draaibare aluminium lamellen, die tijdens de wedstrijden worden gesloten waardoor de supporters comfortabel kunnen zitten. Na de wedstrijd gaan de lamellen weer open, zodat de grasmat lucht krijgt.
HBG Bouw en Vastgoed bv, afdeling Engineering te Rijswijk is verantwoordelijk
voor de constructie.