Kabelbedrijven lanceren digitaal pakket

MEDIAKABEL

7 kabelbedrijven lanceren digitaal pakket

7 Kabelmaatschappijen maken zich op voor de introductie van Mr Zap

Capelle aan den IJssel, 26 augustus 1999 - Binnenkort zijn Mediakabel en de aan haar gelieerde kabelmaatschappijen gereed voor de al geruime tijd op handen zijnde introductie van Mr Zap. Mr Zap is de intrigerende naam van het complete digitale aanbod van Mediakabel. Nog voor het einde van dit jaar zullen de kabelmaatschappijen aan in totaal 1,6 miljoen huishoudens in Nederland Mr Zap bekendmaken.

Mr Zap markeert de eerste stap naar een andere manier van televisiekijken. Was de kijker tot op heden gebonden aan het aanbod dat de kabelexploitant hem voorschotelt, met Mr Zap heeft de consument daarnaast de mogelijkheid een programmapakket naar eigen keuze samen te stellen. De Mr Zap-box verschaft de toekomstige abonnee toegang tot het complete product van Mr Zap. De elektronische programmagids TV Surfer biedt niet alleen de mogelijkheid om het programmaoverzicht te bekijken maar tevens op een groot aantal thema's te zoeken of om films te bestellen.

Bij de introductie kan de kijker kiezen uit een pakket van 3 zenders of een pakket van 10 zenders. Naast deze opties biedt Mr Zap TV Speciaal. Vier bijzondere kanalen die kijkers van allochtone herkomst programma.s bieden speciaal op hun wensen afgestemd.

Tevens worden films op bestelling geleverd binnen de "near video on demand" service Filmtime, 43 digitale muziek-kanalen van CD-kwaliteit zonder onderbrekingen Music Choice en tenslotte verschillende videogames.

Met dit introductiepakket zet Mr Zap de eerste stap naar werkelijke interactie. Gezien alle technologische ontwikkelingen is de verwachting gerechtvaardigd dat deze eerste stap zeer snel zal worden gevolgd door relevante toevoegingen en allerlei andere en nieuwe televisiediensten. Zo staan diverse interactieve toepassingen als bijvoorbeeld internet via het beeldscherm van de televisie boven aan de lijst van uitbreidingen op dit totaalpakket van diensten.

In september wordt begonnen met een pilot-fase. Ruim 2000 huishoudens zullen participeren in de regio.s van de betrokken kabelmaatschappijen tijdens deze fase. Vervolgens zal het digitale product breeduit worden geïntroduceerd. Alle geïnteresseerden die in de verzorgingsgebieden van de genoemde kabelmaatschappijen wonen, kunnen dan gebruik maken van de diensten van Mr Zap. De kabelmaatschappijen zullen ieder afzonderlijk Mr Zap aanbieden.Er gebeurt meer in september.
Zo zal op 14 september a.s. Mr Zap zijn gezicht laten zien tijdens het filmfestival Film by the Sea in Vlissingen. Commercieel directeur Paul Israël zal op deze dag beschikbaar zijn voor het afgeven van interviews over de manier waarop Mr Zap in de markt gestalte krijgt.

22 September zal op het Kabelcongres in de RAI te Amsterdam de gehele visie achter dit nieuwe product worden toegelicht.

Veranderende behoefte, mogelijkheden en snelle ontwikkelingen in de markt hebben geleid tot de oprichting van Mediakabel door zeven kabelmaatschappijen. De kabelmaatschappijen die aan de wieg van Mediakabel hebben gestaan, zijn: NV ENECO, Palet Kabelcom b.v., ZekaTel MultiCommunicatie b.v., NV Nutsbedrijven Maastricht, Kabeltex B.V. en De Alkmaarse Kabel.
Mediakabel biedt een uitgebreid en uniek dienstenpakket op het gebied van techniek, programmering, klantenservice en marketing aan alle geïnteresseerde kabelmaatschappijen in Nederland. Zo neemt Casema al een deel van de diensten van Mediakabel af.

Noot voor redacties