Varkensvlees met milieukeur voor het eerst verkrijgbaar

Datum nieuwsfeit: 26-08-1999

Een verantwoord stukje vlees
VARKENSVLEES MET MILIEUKEUR VOOR HET EERST VERKRIJGBAAR

Vanaf 26 augustus is bij slagerij Van de Raa op het Gelderlandplein in Amsterdam en bij Keurslagerij Van der Meer in Roelofarendsveen varkensvlees met Milieukeur verkrijgbaar. Bij varkensvlees met Milieukeur is men ervan verzekerd dat al het mogelijke is gedaan om het milieu te ontlasten. Bovendien zijn de varkens in goede gezondheid en welzijn opgegroeid. Varkensvlees met Milieukeur is stap voor stap gecontroleerd van de boer tot aan de slagerij en goedgekeurd volgens de strenge eisen van Stichting Milieukeur. Een betrouwbaar en verantwoord stukje vlees dus.

Varkens en varkensvlees zijn de laatste tijd regelmatig onderwerpen van discussie, onder andere vanwege de milieubelasting die de varkenshouderij met zich meebrengt, maar ook vanwege de varkenspest. Dit heeft de nodige gevolgen gehad voor varkensboeren en veel consumenten maken zich bovendien zorgen over hun vertrouwde stukje vlees. Slagers Van de Raa en Van der Meer: "Er zijn steeds zoveel negatieve verhalen over vlees. Varkensvlees met Milieukeur is een goed initiatief om vlees eindelijk eens positief onder de aandacht te brengen." Varkenshouder Verhoeven: "De slager weet precies waar het varkensvlees vandaan komt. We hebben regelmatig contact. De slager kan zijn klanten tekst en uitleg geven. Als er toch iets fout gaat, valt dat snel en precies te herleiden."

Wat is varkensvlees met Milieukeur
Door zorgvuldig management en een goede stalinrichting wordt, bij het houden van varkens volgens de Milieukeurcriteria, de milieubelasting van de lucht en de bodem zoveel mogelijk tegen gegaan. De varkens worden zodanig gehouden dat er minder energie wordt gebruikt, doordat bijvoorbeeld de lichaamswarmte van de grotere varkens wordt gebruikt om de ruimte van de biggen te verwarmen. Goede zorg voor de varkens staat bij Milieukeur hoog in het vaandel. Uiteraard heeft een goede gezondheid van varkens hoge prioriteit. In de stallen worden speeltjes voor de varkens aangebracht. Daarnaast is de varkenshouder verplicht te zorgen voor constant vers water in de stallen. Varkens die volgens de criteria van Milieukeur worden gehouden hebben hokken die keurig zijn ingedeeld in een eet-, een slaap- en een 'toilet'-gedeelte. De rust in de stal wordt bevorderd door een goede lichtinval, waardoor het natuurlijk ritme van de dieren verbetert. Al met al zorgen de regels van Milieukeur voor gezondere dieren met minder stress.

Milieukeur
Milieukeur wordt beheerd door een onaf-hanke-lijke organisa-tie waarin consumenten- en milieu-organisaties, produ-centen, detailhandel en overheid deelnemen. Wanneer een product Milieukeur heeft verkregen betekent dit dat het, ten opzichte van de meeste vergelijkbare producten, minder milieubelastend is. Op dit moment vindt u Milieukeur op onder andere bloemen en planten, brood, appels, peren, appelsap, aardbeien, aardappelen, kopieerpapier, schrijfgerei, etiketten, stoelen, schoenen, linoleum, schrijfblokken, toiletpapier, papieren handdoeken, brandblussers, tuinmeubelen, autopoetsproducten, autowasstraten, kattenbakvulling en GFT-bodemplaten.
Dus wat u ook zoekt, zoek ook even naar Milieukeur. Het staat nog niet op alle producten, maar het worden er wel steeds meer.

Den Haag, 26 augustus 1999
Voor meer informatie: Stichting Milieukeur, Jeroen Tromp of Lenie Klein Holkenborg, Eisenhowerlaan 150, Postbus 17186, 2502 CD Den Haag, telefoon 070-3586300, fax: 070-3502517, E-mail: (milieukeur@milieukeur.nl)