AVRO biedt Heineken promotiemogelijkheden: boete 120.000

Datum nieuwsfeit: 26-08-1999
Commissariaat voor de Media

ACTUEEL : 26 AUGUSTUS 1999 - AVRO BIEDT HEINEKEN PROMOTIEMOGELIJKHEDEN: 120.000 GULDEN BOETE

De uitzending van het programma Heineken Night of the Proms levert de AVRO een boete op van 120.000 gulden. De helft van de boete heeft de AVRO te danken aan het veelvuldig (150 keer), langdurig en prominent in beeld brengen van het logo van het biermerk, dat is verwerkt in het logo van het evenement. Ook heeft de AVRO verzuimd de sponsor van het programma (Heineken Nederland B.V.) op een juiste wijze te vermelden ter waarschuwing van de kijker.

Tijdens een hoorzitting bij het Commissariaat voerde de AVRO aan dat Heineken geen sponsor van het programma was, maar producent. Aangezien de AVRO het programma graag wilde uitzenden, moest ze wel in zee gaan met deze producent. Uit schriftelijke overeenkomsten, en uit gegevens die door Heineken zijn overlegd, is het Commissariaat echter gebleken dat Heineken wel degelijk financiële en andere bijdragen heeft geleverd aan de totstandkoming van het programma en aan de AVRO, zodat Heineken wel aan te merken is als sponsor in de zin van de Mediawet.

De andere helft van de boete krijgt de omroep omdat zij volgens het Commissariaat, in strijd met haar verantwoordelijkheid als publieke omroep, Heineken volop de gelegenheid heeft geboden haar (bier)merk met en rondom het televisieprogramma te promoten. Commissaris Programma Toezicht Lennart van der Meulen:,,De AVRO heeft een grote knieval gedaan in de richting van Heineken. Heineken had vrijwel alle touwtjes in handen. Heineken mocht de overeenkomst openbreken als de kijkdichtheid onder 5% kwam of als het rendement van de uitzending afnam. Heineken deed de regie en de eindmontage –ook van de promospots- en had het laatste woord over de uiteindelijke registratie. Daarmee heeft de AVRO de wettelijk verankerde plicht om redactionele
eindverantwoordelijkheid te dragen geschonden’’.

Ook de afspraken over de extra exclusieve exposure van Heineken rond het programma, de herhalingen en de promospots maken dat de AVRO volgens het Commissariaat dienstbaar is geweest aan het maken van winst door Heineken. ,,Een publieke omroep blijft altijd verantwoordelijk voor vorm en inhoud van het programma. Non-commercialiteit en redactionele onafhankelijkheid van publieke omroepen zijn immers de belangrijkste principes uit de Mediawet’’, aldus Van der Meulen.

,,De AVRO erkent dat ze veel hebben moeten slikken, maar betoogt dat juist is geprobeerd nog enige invloed uit te oefenen op het programma. Dat is onvoldoende gelukt. De AVRO had voor het programma moeten bedanken’’, aldus Van der Meulen.

De ernst van de overtredingen blijkt uit de hoogte van de opgelegde boete. Ter vergelijking: in het eerder deze week uitgebrachte jaarverslag 1998 meldt het Commissariaat in 1998 op het gebied van het programmatoezicht in 41 gevallen aan omroepen boetes opgelegd te hebben voor een totaal bedrag van 671.900 gulden.

De AVRO heeft de mogelijkheid een bezwaarschrift in te dienen tegen de beslissing van het Commissariaat.