CDA: Griekenland frustreert wederopbouw Turkije

Datum nieuwsfeit: 26-08-1999

CDA TWEEDE KAMERFRACTIE

CDA: Griekenland frustreert wederopbouw Turkije

In de CDA-fractie in de Tweede Kamer is opwinding onstaan over de uitspraken van de Griekse minister van Buitenlandse zaken Papandreou. Deze stelde dat de Griekse positie met betrekking tot de Europese hulp aan Turkijke conform het financiele protocol onveranderd blijft, namelijk: een veto tegen.

Woordvoerder Maxime Verhagen: "Waar het straks op aan komt in Turkije is niet zozeer de noodhulp alswel de structurele langdurende hulp voor de wederopbouw. In de Europese Unie bestaat een pot gereserveerd geld voor Turkije, wat nog nooit tot uitgave heeft kunnen komen vanwege een veto van Griekenland. Ik vind het onbegrijpelijk dat Griekenland heeft laten weten dat ondanks de ramp dat standpunt gehandhaafd blijft."

Middels kamervragen heeft Verhagen de minister van Buitenlandse Zaken opgeroepen om het komende Gymnich-overleg van 4 en 5 september te benutten om Griekenland op andere gedachten te brengen.

Voor verdere informatie: Jack de Vries, voorlichter, 06-53714623.

26 aug 99 15:55