Nieuwe Europese analysemethoden voor meten zoetstofgehalte

Nederlands Normalisatie-instituut

26 augustus, 1999

Nieuwe Europese analysemethoden voor meten zoetstofgehalte

Delft - De hoeveelheid zoetstof in voedingsproducten is aan wettelijke maxima gebonden. Ook mag niet elke zoetstof in elk product voorkomen. Daarom zijn algemeen erkende analysemethoden waarmee het zoetstofgehalte kan worden gemeten van groot belang. Het NNI heeft in dit kader twee Europese normen gepubliceerd.

In de normen staan HPLC-methodes voor de bepaling van de zoetstoffen acesulfaam-K, aspartaam en sacharine (NEN-EN 12856) en cyclamaat (NEN-EN 12857).
Zoetstoffen als aspartaam, sacharine en cyclamaat worden toegepast in een breed scala van voedingsmiddelen. Voorbeelden zijn marsepein, sinaasappelsap, fruityoghurt, cola light, light jam en slagroom uit spuitflacons. De methodes bevatten precisiegegevens verkregen uit interla-bo-rato-riumon-der-zoek voor deze producten. Ze zijn echter ook toepasbaar op augurken, zwarte bessen jam, kersen nectar, fruit kwark, vanille-ijs en vruchtenijs. De methodes hangen direct samen met wetgeving in de Europese Unie voor het toegelaten gebruik van zoetstoffen in voedingsmiddelen en tafelzoetjes.

De Inspectie W&V zal de normen inzetten om te controleren of producten met zoetstoffen aan de wettelijke eisen voldoen. Voedselproducenten kunnen met de normen bepalen of hun product voldoet aan de vermeldingen op het etiket. Daarnaast vormen ze een nuttig hulpmiddel tijdens de productie. Onwenselijke afwijkingen in het zoetstofgehalte kunnen tijdig worden aangetoond en verholpen door het productieproces bij te sturen.

Meer informatie en bestellen
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: drs. M. de Vreeze, (015) 269 01 25, of via e-mail: (marcel.devreeze@nni.nl). NEN-EN 12856 kost 72,- NLG per stuk, excl. 6% btw. NEN-EN 12857 kost 72,- NLG per stuk. Bedrijven kunnen deze normen bestellen bij NNI-Klantenservice, telefoon (015) 269 03 91, fax (015) 269 02 71, e-mail: (bestel@nni.nl). Particulieren kunnen de normen bestellen door overmaking van het genoemde bedrag, vermeerderd met 6% btw, op Postbanknummer 25301 ten name van het NNI te Delft, onder vermelding van het nummer van de bewuste norm.
Bestelling is ook mogelijk door invullen van het bestelformulier in de rubriek "bestellingen" van de NNI website.