Pronk zal toch meer geld besteden aan geluidsschermen

Datum nieuwsfeit: 27-08-1999
Nederlandse Stichting Geluidhinder

Pronk moet bakzeil halen

De Tweede Kamerfractie van D66 heeft bij de algemene beschouwingen over de rijksbegroting een motie ingediend waarin o.a. werd geëist dat de bezuinigingen ten koste van de aanleg van geluidschermen volgend jaar worden geschrapt.
De motie is door de Tweede Kamer aangenomen en zal door de minister worden uitgevoerd. Tijdens de behandeling van de begroting van VROM bevestigde Pronk dit bij herhaling naar aanleiding van desbetreffende vragen van diverse kamerleden.

Dit betekent dat er volgend jaar 30 miljoen gulden kan worden uitgegeven aan de plaatsing van geluidsschermen in de meest geluidsbelaste saneringssituaties langs auto- en spoorwegen.

Op 27 augustus j.l. stuurde de NSG een brief over dit onderwerp aan de Tweede Kamer.

Zie het persbericht hieronder

van 27 augustus 1999

______________________________________________________________

Bezuiniging schiet Stichting in verkeerde keelgat Geen geld meer voor geluidsschermen

Delft, 27 augustus 1999 - Als het aan minister Pronk ligt besteedt zijn ministerie na 2000 geen geld meer aan het plaatsen van geluidsschermen langs auto- en spoorwegen. Dat kan worden opgemaakt uit brieven die de minister van milieu stuurde aan gemeenten. Daarin meldt hij komend jaar geen middelen meer te willen uittrekken voor geluidssanering. Het gaat daarbij om minstens 20.000 woningen die al ruim 15 jaar aan hoge tot zeer hoge geluidsniveaus zijn blootgesteld. De maatregel levert een bezuiniging op van 250 miljoen.

De Nederlandse Stichting Geluidhinder (NSG) te Delft heeft in een brief aan de Tweede Kamer gevraagd om de minister hierop aan te spreken. In die brief noemt de NSG het voornemen van Pronk in strijd met de wet, onrechtvaardig, in strijd met eerdere toezeggingen en een verkeerd signaal voor lagere overheden die het toekomstige (decentrale) geluidshinderbeleid mede moeten gaan vormgeven.

Als de maatregel doorgaat zullen de doelstellingen in het Nationaal Milieubeleidsplan, om de geluidshinder fors terug te dringen, op geen stukken na worden gehaald. Door de toename van het verkeer zal het aantal gehinderden toch al stijgen. Het RIVM voorziet namelijk in Milieuverkenningen 4 voor de langere termijn (na 2010), bij ongewijzigd beleid een stijging van het aantal gehinderden en van het geluidsbelast oppervlak. Door het niet plaatsen van geluidsschermen in bedoelde saneringssituaties wordt dit effect nog versterkt.

Als het voornemen van minister Pronk wordt omgezet in beleid zal dat zo'n 40 á 50.000 inwoners treffen. Naar verwachting zal niet alleen in hun woonomgeving en tuinen het geluidsniveau erg hoog blijven, maar ook in de woningen zelf. De woningen zullen namelijk niet snel tegen lawaai worden geïsoleerd, omdat isoleren duurder is dan een geluidsscherm dat een hele woonwijk in de geluidsschaduw legt. Bovendien zullen die maatregelen dan geheel voor rekening van de gemeenten moeten komen.

Tijdens de verkiezingscampagne in 1994 liet Pronk zich samen met Paul Rosenmöller fotograferen in een woning langs de A16 in Dordrecht. Een woning met een geluidsbelasting van meer dan 70 dB(A). De bewoners wachtten toen jarenlang vergeefs op een geluidsscherm. Gelukkig is dat geluidsscherm er daarna snel gekomen. Wellicht mede omdat Pronk er een mediashow van maakte, maar vooral omdat de mensen er recht op hadden. Dat recht wordt nu door Pronk aan anderen in soortgelijke situaties onthouden.

Noten voor de redactie

Voor meer informatie: J. Kramer, telefoon (015) 256 27 23 (en kies 6), fax (015) 257 86 63 of e-mail; (kramer@nsg.nl)

Voor NSG-brief aan de Tweede Kamer zie bijlage

Dinsdag 31 augustus a.s. zal GroenLinks minister Pronk vragen stellen over zijn voornemen.