Gilde IT Fund en ICOM investeren in Ilse Media Groep

Datum nieuwsfeit: 27-08-1999

Gilde IT Fund en ICOM investeren fl. 5 miljoen in
Nederlands meest bezochte Internetsite www.ilse.nl

Eindhoven, augustus 1999. Ilse Media Groep, de onderneming achter Nederlands meest bezochte Internetsite www.ilse.nl , heeft een investering van fl. 5 miljoen aangetrokken van venture capital fondsen Gilde IT Fund en ICOM Internet Competence Network. Ilse gebruikt deze kapitaalinjectie om de leidende positie als zoekmachine voor het Neder-landse taalgebied verder uit te bouwen met een aantal innovatieve nieuwe portal diensten zoals e-commerce, gepersonaliseerde content en entertainment. Op termijn overweegt de onderneming tevens een beursnotering aan te vragen om deze groei verder te versnellen.

Ilse werd opgericht in 1996 en heeft in korte tijd een sterke positie verworven als belangrijkste Nederlandse zoekmachine. Meer dan 1 miljoen mensen bezoeken elke maand tenminste één keer www.ilse.nl . Naast het zoeken op Internet, biedt Ilse een uitgebreid overzicht van het actuele nieuws, sport en ontspanning. De Ilse Chat www.chat.nl is Nederlands grootste chat box. Op www.dolfijn.nl kunnen gebruikers gratis registreren voor email en een persoonlijke startpagina.

"Dankzij het enorme aanbod aan informatie is het Internet voor veel mensen een onoverzichtelijk medium", zegt oprichter en directeur Merien ten Houten. "De samenwerking met deze twee sterke financiële partners zorgt ervoor dat wij een aantal geavanceerde diensten kunnen lanceren die het voor de Nederlandse consument een stuk eenvoudiger maken om bijvoorbeeld online een reis te boeken, een nieuwe baan te vinden of belangrijke medische informatie op te zoeken. Op deze manier kunnen we zowel onze gebruikers als adverteerders nog beter van dienst zijn". De strategie van Ilse blijft erop gericht deze nieuwe diensten niet geheel zelf te ontwikkelen, maar samenwerking te zoeken met geselecteerde partners.

"Wij zien enorme mogelijkheden om de merkbekendheid van Ilse te gebruiken als ankerpunt voor een breed scala aan diensten voor de Nederlandse Internet consument.", zegt Toon den Heijer, Executive Director van Gilde IT Fund. "Ilse is een prima aanwinst voor ons netwerk van vooraanstaande Nederlandse Internetbedrijven. De marktpositie van Ilse in Nederland is zeer sterk en wij hebben er alle vertrouwen in dat deze nog verder versterkt gaat worden door deze investering", zegt Ruud Smeets, General Partner van ICOM.

Gilde IT Fund

Gilde IT Fund wordt beheerd door Gilde Investment Management, een van Europa's grootste venture capital fondsen met een beheerd vermogen van meer dan fl. 2 miljard. Gilde heeft inmiddels wereldwijd meer dan 60 deelnemingen verricht in kansrijke ondernemingen in de informatie en communicatie-technologie (ICT) sector. Enkele bekende investeringen van Gilde IT Fund zijn Baan, Nedgraphics, Seagull en Uniface.

ICOM

ICOM, Internet Competence Network investeert in vooraanstaande Nederlandse Internetbedrijven en ondersteunt en stimuleert deze in hun groeiontwikkeling middels management support en een actieve netwerk-formule. Ilse is de 12de investering die ICOM dit jaar doet. Eerder investeerde ICOM o.a. in Advalue, Bitmagic, Macropolis, Proactive en Wish.

Achtergrond informatie:

Ilse Media Groep B.V.
Merien ten Houten
Web: www.ilse.nl
Email: (merien@ilse.nl)

Gilde IT Fund B.V.
Toon den Heijer
Telefoon: 030-2192545
Web: www.gilde.nl
Email: (denheijer@gilde.nl)

ICOM, Internet Competence Network N.V.
Ruud Smeets
Web: www.icom.nl