Wereldvluchtelingenweek 1999

Datum nieuwsfeit: 28-08-1999

Stichting Vluchteling - Nieuws

WERELDVLUCHTELINGENWEEK 1999
(28 augustus - 5 september)
Vijftien miljoen vluchtelingen in vergeten gebieden

De beelden van vluchtelingenstromen zoals die uit Kosovo of Rwanda staan op ons netvlies gebrand. Helaas is een vluchteling vaak maar kort in het nieuws terwijl het gemiddeld zeven jaar duurt voor hij of zij weer naar huis kan.Stichting Vluchteling vraagt in wereldvluchtelingenweek extra de aandacht voor de vergeten vluchtelingen. Zoals die in Birma, Colombia, Azerbeidzjan, Soedan en Guatemala.

Overal ter wereld worden mensen opgejaagd. Onderdrukt. Van hun bed gelicht en vastgezet zonder vorm van proces. Gemarteld. Omdat zij hun mening geven. Of om vrije verkiezingen te vragen. Of om het belijden van een godsdienst die niet geaccepteerd wordt. In teveel landen worden de meest elementaire mensenrechten geschonden. Omdat het de overheid zo uitkomt. Of omdat er zelfs geen regering meer is om de burgers te beschermen. Tallozen wordt het recht op leven in vrijheid ontnomen, vaak ook omdat er een burgeroorlog heerst, soms omdat er een etnische zuivering gaande is. Zo worden miljoenen mensen op de vlucht gejaagd.

Birma:
Honderdduizend mensen gevlucht naar Thailand.

Azerbeidzjan:
600.000 vluchtelingen hopen op terugkeer

Colombia:
één miljoen vluchtelingen klem tussen leger, maffia en rebellen

Wordt donateur
Stichting Vluchteling helpt hen. Met onderdak, scholing, medische zorg en kleine kredieten. Zo kunnen ook deze mensen weer een eigen bestaan opbouwen.

FOTOWEDSTRIJD
'vergeten vluchtelingen'

Stichting vluchteling organiseert een fotowedstrijd voor professionele fotografen.
Stuur uw mooiste of meest sprekende foto's in van vergeten vluchtelingen.

Stichting Vluchteling
Stadhouderslaan 28 | 2517 HZ Den Haag