Eerste Kanker Herdenkingsdag in Westerkerk

Persbericht 16 juni 1999

Amsterdam, 16 juni 1999

EERSTE KANKER HERDENKINGSDAG IN WESTERKERK

In het kader van zijn 50-jarig bestaan houdt de Nederlandse Kankerbestrijding/Koningin Wilhelmina Fonds (KWF) zondagmiddag 29 augustus 1999 in de Westerkerk te Amsterdam een bijeenkomst ter nagedachtenis aan allen die aan kanker zijn overleden. De bijeenkomst wordt georganiseerd in samenwerking met de Contactgroep Nabestaanden Kankerpatiënten (CNK) en wordt geleid door Jos Brink.

Momenteel geneest circa de helft van alle kankerpatiënten. Op 31 augustus herdenkt de Nederlandse Kankerbestrijding eveneens in de Westerkerk zijn 50-jarig bestaan met een wetenschappelijk symposium. Het KWF wil vóór die herdenking op dezelfde plaats stilstaan bij degenen die kanker niet hebben overleefd. Het is de eerste keer dat een dergelijke bijeenkomst in Nederland plaatsvindt. Het initiatief wordt ondersteund door de Contactgroep Nabestaanden Kankerpatiënten en de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenverenigingen.

De bijeenkomst in de Westerkerk is bedoeld voor naasten, familie en vrienden van overleden kankerpatiënten. Zij duurt van 15.00 - 16.30 uur en heeft een algemeen karakter. Kern vormen gesproken herinneringen van nabestaanden. Deze worden afgewisseld met muzikale bijdragen van Margriet Eshuijs, Joke de Kruijf en het koor van de Daniel den Hoedkliniek uit Rotterdam.

De bijeenkomst is voor iedereen vrij toegankelijk. Er is plaats voor maximaal 800 personen. Belangstellenden dienen zich daarom tevoren aan te melden bij het KWF. Een folder met aanmeldingskaart is onder meer verkrijgbaar bij het KWF, bibliotheken, huisartsen en apotheken. Voor degenen die niet op zondag een dergelijke bijeenkomst willen of kunnen bijwonen, bestaat de mogelijkheid een herinneringskaart in te zenden aan het KWF. Deze krijgt een plaats in de Westerkerk. Behalve de herinneringskaarten hangen in de Westerkerk ook schilderijen en gedichten van nabestaanden. Men kan ook in eigen kring dierbaren gedenken die aan kanker zijn overleden. De Nederlandse Kankerbestrijding heeft de kerkelijke organisaties in Nederland uitgenodigd tijdens hun kerkdiensten op 29 augustus op deze Kanker Herdenkingsdag te willen inhaken.