Staatssecretaris en voorzitter Gehandicaptenraad regio in

Datum nieuwsfeit: 30-08-1999
Gehandicaptenraad

Persbericht 25 augustus 1999

Staatssecretaris en voorzitter Gehandicaptenraad de regio in

Biedt lokaal gehandicaptenbeleid mensen met een functiebeperking voldoende gelijke kansen? In hoeverre bevorderen de Standaardregels van de Verenigde Naties de maatschappelijke participatie van mensen met een functiebeperking? Dit zijn de belangrijkste thema's van het werkbezoek van staatssecretaris Margo Vliegenthart van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Jan Troost, voorzitter van de Gehandicaptenraad, aan de regio Nijmegen op maandag 30 augustus.

De actualiteit wijst uit dat mensen met een handicap nog steeds niet overal als volwaardige burgers door het leven kunnen gaan. In de regio Nijmegen tracht men met behulp van de 'Standaardregels betreffende het bieden van gelijke kansen voor gehandicapten' de maatschappelijke deelname van mensen met een functiebeperking te bevorderen. Lokale overheden, instellingen en cliëntenorganisaties in deze regio hanteren sinds 1996 de Standaardregels als leidraad voor beleid. Wat zijn daarvan de resultaten? Wat kan de landelijke overheid leren van de ervaringen in deze regio?

Het programma

Om 15.00 uur bezoeken Vliegenthart en Troost het Zorgloket van de gemeente Wijchen en spreken zij met gemeenteambtenaren, het plaatselijke gehandicaptenplatform en de aanbieders van thuiszorg. Tussen 16.00 en 16.45 uur wordt een bewoonster van een Fokuswoning bezocht die door middel van een persoonsgebonden budget in staat is haar eigen leven in te richten. Tussen 17.00 en 18.00 uur vindt er in het gemeentehuis van Nijmegen een breed overleg plaats over het regionaal gehandicapten-beleid. Vliegenthart en Troost spreken met vertegenwoordigers van het Zorgkantoor Nijmegen, de Sint Maartenskliniek te Nijmegen, de Werkgroep Integratie Gehandicapten uit Wijchen, Werkenrode uit Groesbeek, de Regionale Patiënten/ Consumenten Federatie Zuid-Gelderland en gemeenten Nijmegen en Wijchen.

Participatie via arbeid

Twee hoofdlijnen van de Welzijnsnota van staatssecretaris Vliegenthart zijn maatschappelijke participatie en ondersteuning van lokaal sociaal beleid. In Nijmegen komen tevens de mogelijkheden voor toetreding tot de arbeidsmarkt aan de orde, een specifieke vorm van participatie die volgens de staatssecretaris tot meer 'sociale kwaliteit' kan leiden.