SAP ontwikkelt Transportation Planning and Scheduling

Datum nieuwsfeit: 30-08-1999

PERSBERICHT

SAP ontwikkelt voor transportsector de module Transportation Planning and Vehicle Scheduling

Gebruikers van Supply Chain Management-software profiteren van betere controle op logistieke kosten

's Hertogenbosch , 30 augustus 1999 - SAP ontwikkelt de module Transportation Planning and Vehicle Scheduling, die functionaliteit biedt binnen de SAP Advanced Planner and Optimizer (SAP APO). Met deze nieuwe functionaliteit binnen SAP APO kunnen gebruikers tegelijkertijd verschillende selectievoorwaarden stellen aan hun transporten zodat deze optimaal gepland worden Deze module zal naar verwachting in februari 2000 aan de eerste pilot-klanten geleverd kunnen worden. Transport is een belangrijke sector binnen het voorraadketenbeheer en met deze twee nieuwe mogelijkheden kunnen transportplanners het vrachtverkeer optimaliseren, evenals de vervoersmethode en de keuze van een transporteur, zodat zij aanzienlijke besparingen kunnen realiseren op de logistieke kosten.

SAP heeft voor de nieuwe functionaliteit gebruikgemaakt van de ILOG Dispatcher-software van ILOG uit Mountain View, Californië. Met behulp van de ILOG Planner wordt de Transportation Planning-functionaliteit van SAP APO geoptimaliseerd. SAP gebruikt bovendien ILOG Dispatcher als een belangrijke bouwsteen in Vehicle Scheduling.

Gebruikers kunnen met behulp van de nieuwe module verschillende selectievoorwaarden stellen aan hun transporten zodat deze optimaal te plannen zijn via hun eigen voertuigen of die van onafhankelijke aanbieders (bijvoorbeeld inkomende/uitgaande transporten en transporten binnen het bedrijf en naar andere bedrijven). Omdat het een onderdeel is van mySAP.com kunnen fabrikanten en logistiek dienstverleners SAP APO tevens in combinatie met Internet gebruiken voor planning, bevoorradingsopdrachten en het volgen van transporten. mySAP.com is een open zakelijke omgeving, waarmee organisaties van iedere omvang via Internet gebruik kunnen maken van SAP-oplossingen, waardoor hun medewerkers, klanten en partners optimaal toegerust zijn om te profiteren van de Internet-economie.

SAP Supply Chain Management
Supply Chain Management biedt mogelijkheden voor bedrijfsbrede interoperabiliteit binnen de volledige supply chain-oplossingen, inclusief SAP APO, SAP Logistics Execution System (SAP LES) en SAP Business Information Warehouse (SAP BW).

* SAP APO bestaat uit een aantal geïntegreerde applicaties, gebaseerd op selectievoorwaarden, die ondersteuning bieden voor geavanceerde, planning- en optimalisatieconcepten, te weten: Supply Chain Cockpit, Demand Planning, Supply Network Planning & Deployment, Production Planning & Detailed Scheduling en Global Available-to-Promise.

* SAP LES biedt geavanceerde functionaliteit voor voorraad- en transportbeheer, waarmee een bedrijf de klantenservice kan optimaliseren en een duidelijk overzicht krijgt van zijn logistieke processen.
* SAP BW is een reeds geconfigureerd gegevenspakhuis dat geschikt is in SAP-omgevingen die toegang bieden tot interne en externe informatie uit diverse bronnen. Het biedt tevens geavanceerde tools voor rapportages en analyses.

Met de Transportation Planning-functionaliteit worden alle vrachtbewegingen, inclusief inkomend, uitgaand en interne zendingen volledig zichtbaar voor gebruikers. Hierdoor wordt voorkomen dat slechts één onderdeel uit het voorraadketenbeheer wordt geoptimaliseerd of dat alle onderdelen in een tijdrovend proces apart moeten worden geoptimaliseerd. Hierdoor is het mogelijk de transportkosten aanzienlijk te verminderen en de bezorgcycli te optimaliseren.

De naadloze integratie in SAP LES leidt tot een efficiënte uitvoering van de logistiek. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld vrachtfacturen betalen die worden berekend op basis van een nauwe samenwerking tussen de transporteisen die fabrikant en transporteur zijn overeengekomen. SAP BW biedt tevens de mogelijkheid om specifieke rapportages en analyses op te stellen met behulp van historische transportgegevens.

Functionaliteit van SAP Transportation Planning and Vehicle Scheduling De wereldwijde optimalisatie en uitvoering van de SAP APO Transportation Planning and Vehicle Scheduling-functionaliteit biedt gebruikers de mogelijkheid om het complete beheer van de logistieke keten met één applicatie uit te voeren:

* Transportplanning en vrachtconsolidatie.

* Keuze van transportmethode en transporteur.

* Onderhandeling over contracten, volumes, contingenten, roosters en mogelijkheden van het voorraadnetwerk.

* Statisch of dynamisch beheer van routes.

* Mogelijkheden om in één rit op diverse locaties vracht af te leveren en op te halen.

* Mogelijkheden om vice versa transporten te beheren.
* Bepalen van benodigde transportmiddelen en het beheer hiervan.

Over SAP
SAP, wereldwijd marktleider op het gebied van bedrijfsbrede zakelijke software, gebruikt de kracht van haar branche-georiënteerde oplossingen voor de realisatie van mySAP.com.
MySAP.com is een open interactieve zakelijke omgeving, waarmee organisaties van iedere omvang via Internet gebruik kunnen maken van SAP-oplossingen. Hierdoor zijn hun medewerkers, klanten en partners optimaal toegerust om met een gepersonaliseerde toepassing te profiteren van de opkomende Internet-economie. Met mySAP.com kunnen organisaties het Internet gebruiken om efficiënter en sneller te werken door een optimaal beheer van de Supply Chain, onderhoud van strategische partnerships, een kortere introductieperiode voor nieuwe producten en diensten, het delen van digitale informatie en het verhogen van de productiviteit en de aandeelhouderswaarde. SAP is genoteerd aan diverse beurzen, inclusief die van Frankfurt en New York, onder het symbool SAP. Meer informatie over SAP is te vinden op www.sap.com/.

Dit bericht en andere persberichten zijn te vinden op: www.sap.com/netherlands/pers/.

Voor meer informatie:

SAP Nederland B.V., Karin Venverloo, Telefoon: 073 - 64 57 537, e-mail: karin.venverloo@sap-ag.de
Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Judy van Kamperdijk, Telefoon: 023 - 56 28 208, e-mail: (judyvk@monogram.nl)

SAP, System mySAP.com, mySAP.com, Enjoy SAP A Better Return on Information en alle SAP-producten en diensten die in dit persbericht worden vermeld, zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van SAP AG. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectievelijke houders.