Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Innovatieve motorentechniek voor Volkswagen Lupo

Datum nieuwsfeit: 30-08-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Innovatieve motorentechniek voor de Lupo 1,4 16V en 1,4 TDI

(30 Augustus 1999)

PERSBERICHT:

Volkswagen breidt het modellenprogramma van de Lupo uit met twee sterke nieuwe motorvarianten. De Lupo 1,4 l 16V met een vermogen van 74 kW/100 pk neemt wat betreft vermogen per direct de koppositie in het modellenprogramma in. Ook op een ander gebied introduceert Volkswagen in de Lupo een topmodel: de nieuwe 1,4 l TDI is voortaan de krachtigste diesel. Deze driecilinder met pompverstuiver-inspuiting levert een vermogen van 55 kW / 75 pk. Beide nieuwe uitvoeringen beschikken over een rijdynamiek die tot nu toe alleen door veel grotere en duurdere auto's werd geboden.
Beide krachtbronnen onderscheiden zich - ondanks het grote vermogen - door het gunstige verbruik en de lage emissies. Zo voldoet de 1,4 l 16V bijvoorbeeld aan de strenge grenswaarden van de D4-emissienorm, en de 1,4 l TDI blijft onder de BU3-grenswaarden. In beide gevallen is dit resultaat bereikt dankzij de modernste autotechniek.

Opwindend: de dynamische, toerengretige 1,4 l 16V-motor biedt veel rijplezier
De 1,4 116V met een vermogen van 74 kWIlOO pk is gebaseerd op de bekende 1,4 1 motor met 55 kW 1 75 pk, die tot nu toe de sterkste krachtbron van de Lupo was. De vermogensstijging van 33 procent toont welk potentieel die lichte aluminium motor biedt. De extra pk's zijn voor het grootste deel te danken aan de beide bovenliggende nokkenassen, andere klepopeningstijden, grotere inlaatkanalen en een gemodificeerd motormanagement-systeem. Zo ademt de nieuwe motor door een van 44 tot 52 millimeter vergrote gaskiep, die elektronisch wordt bediend in plaats van met een conventionele gaskabel. Het ontwerp van het inlaatspruitstuk is aangepast aan de andere motorkarakteristiek. Het spruitstuk zelf is voortaan gemaakt van aluminium (in plaats van kunststof). De inlaatbuizen met een lengte van 320 mm en een grotere diameter laten de sterkere 1,4 1 16V vrijer ademen. Hiervoor zorgen ook grotere in- en uitlaatkanalen in de cilinderkop. Door een nieuwe einddemper in het uitlaatsysteem kon bovendien de uitlaattegendruk worden gereduceerd, wat de cilindervulling en daarmee het vermogen ten goede komt. De 1,4 l 16V toont zijn potentieel op bescheiden wijze. Het belangrijkste uiterlijke detail is een ovale eindpijp van de uitlaat uit geborsteld edelstaal. Deze mondt, net als bij veel sportwagens, midden onder de achterskirt uit. De enige andere kenmerken: verchroomde 16V-emblemen in de grille en op de achterklep.

Sterk, schoon, zuinig
Dit compacte sportmodel levert zijn maximum koppel van 126 Nm bij 4400 toeren; het maximum vermogen bedraagt 74 kW /100 pk bij 6000 tpm. Meer dan 80 procent van het maximum koppel is tussen 2000 en 5000 tpm beschikbaar. Deze cijfers wijzen niet alleen op de enorme souplesse, maar ook op nadrukkelijk rijplezier. De 947 kg wegende Lupo 1,4 16V accelereert van 80 naar 120 km/h in de vierde versnelling in exact tien seconden. Dezelfde tijd heeft hij nodig voor de sprint van 0 naar 100 km/h als de handgeschakelde vijfversnellingsbak vlot wordt bediend. De topsnelheid bedraagt 188 km/h.

Ondanks zijn atletische prestaties is de snelle Lupo bijzonder milieubewust: hij voldoet aan de zware emissie-grenswaarden van de D4-norm. Hiervoor is wel een uitlaatspruitstuk met geïntegreerde voorkatalysator, een elektrisch geregelde uitlaatgasterugvoer en de toepassing van twee lambdasensoren - een voor de voor- en een na de hoofdkatalysator.
Met een gemiddeld verbruik van 6,6 liter superplus per 100 kilometer (eurosuper is eveneens mogelijk) is hij daarnaast zeer economisch; iets wat de bestuurder bij elke tankbeurt weer zal kunnen constateren.

Minder gewicht, minder wrijving
Het lage verbruik is te danken aan een combinatie van een ver doorgevoerde lichtgewicht-constructie en reductie van inwendige motorwrijving. Zo werkt de klepbediening van de sterkste Lupo met bijzonder lichtlopende roltuimelaars in plaats van met conventionele schotelstoters. De zeer lichte tuimelaars van de 1,4 l 16V zijn gevormd van geperst, dun plaatstaal.

Ook uit het uit aluminium gegoten motorblok blijkt de aandacht voor gewichtsreductie. Dit weegt slechts 15 kilogram en is daarmee slechts half zo zwaar als een vergelijkbaar motorblok uit gietijzer. Samen met de lichtmetalen carterpan vormt hij een uiterst stabiele constructie. Voor een reductie van het motorgeluid is de carterpan bovendien met het transmissiehuis verbonden.

In balans:
1,4 l driecilinder TDI-motor met pompverstuiver-inspuiting en balansassen.
De zeer compacte, nieuwe driecilinder TDI biedt de meest verfijnde technologie die thans op dieselgebied beschikbaar is. De ingenieurs van Volkswagen hebben uit de 1,9 1 TDI-motor met pompverstuiver-inspuiting een kleinere en bovendien extreem zuinige motor ontwikkeld. Het lichtmetalen cilinderblok heeft dezelfde maten voor boring, slag en hartafstand als de beproefde viercilinder diesels namelijk 79,5 mm, 95,5 mm en 88 mm.

Daarbij moesten op constructief gebied enkele scherpe klippen worden omzeild. Een driecilinder biedt weliswaar voordelen op het gebied van afmetingen, wrijvingsverliezen, rendement en verbruik, maar daarentegen 'ontsteekt' hij slechts om de 240 graden krukashoek, en niet na elke 180 graden zoals bij een viercilinder. Dit bijzondere trillingsgedrag van een driecilinder vereist een dermate uitgebreide compensatie dat dit met alleen de contragewichten van de krukas niet mogelijk is. Gericht aangebrachte gewichtjes aan het vliegwiel onderdrukken samen met trillingsdempers en een door een ketting aangedreven balansas deze typische driecilinder-vibraties. De balansas draait tegengesteld aan de krukas en met hetzelfde toerental. Samen met de oliepomp ligt hij onder een kunststof afdekking in de uit lichtmetaal gegoten carterpan. Beide componenten zijn gemonteerd op een aluminium subframe, direct onder de hoofdlagers van de krukas.

Ook de constructie van de cilinderkop van deze vlotte driecilinder dieselmotor is zowel ruimtebesparend als stabiel. Naast twee kleppen per cilinder zijn hier tevens drie pompverstuiver-eenheden ondergebracht. Een enkele nokkenas zorgt zowel voor de bediening van de kleppen als voor de brandstofinspuiting direct in de cilinders. Om ongewenste torsietrillingen in deze zwaarbelaste as tegen te gaan, beschikt hij over een eigen trillingsdemper. De nokkenas wordt aangedreven door een bijzonder sterke, 30 mm brede, getande distributieriem.

2000 bar drukt verbruik en emissies
De door Volkswagen samen met Bosch ontwikkelde inspuiting maakt de verneveling van dieselolie onder extreem hoge druk mogelijk. Hierbij is een druk van meer dan 2000 bar beschikbaar, meer dan elk ander systeem biedt dat thans beschikbaar is. De integratie van hogedruk inspuitpomp en verstuiver centraal boven de verbrandingsruimte maakt ook een bijzonder exacte regeling van inspuithoeveelheid en -tijdstip mogelijk. Om een 'zachte' verbranding te bewerkstelligen krijgt elke cilinder, kort voor - en duidelijk gescheiden van -de hoofdhoeveelheid dieselolie een tot twee mm3 dieselolie ingespoten. Per arbeidsslag perst de pompzuiger vervolgens maximaal 55 mm3 dieselolie in een fractie van een seconde door de vijf gaatjes in elke verstuiver. Dit is de sleutel tot het zeer lage verbruik: de 1,4 1 TDI in de Lupo neemt genoegen met gemiddeld 4,3 liter dieselolie per 100 kilometer.

Een dergelijke accuratesse resulteert bovendien in bijzonder schone uitlaatgassen. De Lupo 1.4 TDI blijft onder de EU hI-grenswaarden bij de onverbrande koolwaterstoffen HC en stikstofoxiden NOx, gezamenlijk, met 42 procent; de partikels zelfs met 50 procent. Wat hierbij zeker niet moet worden onderschat is de werking van een speciale katalysator: zijn cellen zijn met platina en vervolgens met speciale aluminium-silicaten, de zeolithen, bekleed. Voordeel: totdat de katalytische werking van het platina actief wordt, bij uitlaatgastemperaturen van 160 graden en meer, slaan de zeolithen koolwaterstof op, die dan later worden omgezet.

De benodigde verbrandingslucht wordt aangevoerd door een turbolader van het type Garrett GT 15 via een laadluchtkoeler met een druk van 1,0 bar. Dankzij een gemiddelde verbrandingsdruk van zo'n 17,5 bar levert de lichte driecilinder een krachtig koppel van 195 Nm bij slechts 2200 tpm. Het maximum vermogen van 55 kW 1 75 pk is bij 4000 tpm beschikbaar. Daarmee sprint de 984 kg wegende Lupo TDI, die aan de buitenzijde alleen herkenbaar is aan het TDI-embleem met rode D en I, in 12,3 seconden van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 170 km/h.
Deze waarden liggen op hetzelfde niveau als van de Lupo met de even sterke benzinemotor. Als het om souplesse gaat, geeft de nieuwe diesel zijn benzine-collega echter duidelijk het nakijken. Door de grote trekkracht onderin blijft de TDI, met een tussensprint van 60 tot 100 km/h in 12,5 seconden, de Lupo met 74 kW benzinemotor een ruime seconde voor.
De driecilinder, die standaard is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak, laat zelfs bij hogere toerentallen verbluffend weinig van zich horen. Hier bewijst de uitgebreide trillingsdemping in de motor zelf en bij de ophanging in de carrosserie zijn nut. Alleen bij een koude start of bij stationair toerental is hij akoestisch nog als diesel herkenbaar.

Sportieve rij dynamiek van uiteenlopend karakter Ondanks hun sportieve karakter zijn de nieuwe Lupo-modellen geenszins spartaans uitgevoerde auto's. Het zijn daarentegen bijzonder comfortabele 'allround-talenten' die plaats bieden aan vier - of vijf
- passagiers en hun bagage. Beide versies rijden bovendien niet als typische mini-auto's, maar als een volwassen compacte auto. Door de korte overbouwmaten en de relatief lange wielbasis van 2323 mm krijgen demp- en inveer-bewegingen van de carrosserie, die typerend zijn voor andere kleine auto's, geen kans.

De vering reageert in beide gevallen gewillig op oneffenheden in het wegdek en houdt genoeg reserves in veerweg bereid, om ook op zeer beschadigd asfalt een goed veercomfort te bieden. Zowel de Lupo 16V als de Lupo TDI volgen uitgesproken gewillig de bevelen op van de bekrachtigde besturing: stabilisatoren aan de voor- en achteras begrenzen bij de 16V het overhellen van de carrosserie in bochten tot een minimum - ondanks de comfortabele afstemming van de vering. Snelle 'links-rechts'-bochten worden soepel en elegant verwerkt. Lange snelwegbochten worden met perfecte koersstabiliteit genomen. Hier bewijzen de lage, brede banden in de maat 185/55 R 14 op zes inch brede velgen hun nut. Deze bieden een zeer uitgebalanceerd comfort tussen grip en afrolcomfort.

Net als het harmonieuze rijgedrag draagt ook het lage geluidsniveau in het interieur bij aan het ontspannende rijgedrag van de Lupo. Het zachte, maar tegelijk krachtige uitlaatgeluid van de 1.4 16V vinden sportief ingestelde bestuurders buitengewoon opwindend, zonder dat het als storend wordt ervaren. Deze soepele, krachtige en toerengretige zestienklepper sluit precies aan bij de smaak van de doelgroep.

In overeenstemming met zijn hogere prestaties en extra rijdynamiek werd de Lupo 1,4 1 16V voorzien van een sterker remsysteem. Voor grijpen de remklauwen van de 16V aan op 256 mm in plaats van 239 mm grote geventileerde remschijven. In plaats van trommelremmen, zoals bij de TDI, bewijzen bij de 16V ook aan de achteras schijfremmen hun diensten. Daarnaast profiteert de 1.4 16V van het standaard antiblokkeersysteem met elektronische remkrachtverdeling.

Rijke standaarduitrusting en aantrekkelijke extra's De omvangrijke standaarduitrusting van de Lupo is in overeenstemming met technische niveau. Enkele van de belangrijkste standaard-details van beide nieuwe zijn:
volledig verzinkte carrosserie
bestuurdersstoel en stuurwiel in hoogte verstelbaar stuurbekrachtiging neerklapbare achterbankzitting en -rugleuning airbags voor bestuurder en voorpassagier
in hoogte verstelbare veiligheidsgordels met gordelspanners voor halogeen koplampen met helder lampglas
Isofix-voorbereiding voor de bevestiging van twee kinderzitjes vier bevestigingsogen in de bagageruimte
afdekking van de bagageruimte elektronische wegrijblokkering 14-inch banden
het hoge modellen

Naar wens zijn de Lupo 1,4 l 16V en 1,4 l TDI, net als alle andere Lupo-modellen, naast de basisversie ook in een Trendline- of Comfortline-uitvoering leverbaar. In dit geval is de stoel voor de voorpassagiers eveneens in hoogte verstelbaar, beide voorstoelen schuiven en kantelen dankzij de 'Easy-Entry'-functie naar voren om het instappen naar de achterbank gemakkelijker te maken. Het interieur is uitgevoerd in stof, dessin 'Tom' (Trendline) of 'Plaza' (Comfortline). Als meeruitvoeringen zijn voor beide modellen talloze extra's beschikbaar: onder andere zij-airbags, airconditioning, lederen bekleding, lichtmetalen velgen en vouw- en schuifdak 'Open Air'. Naar wens zijn de Lupo 16V en TDI ook met een driezits achterbank verkrijgbaar. Deze is dan net als de voorstoelen uitgerust met open hoofdsteunen.

De Volkswagen Lupo met de 1,4 l TDI-motor is leverbaar voor een prijs van f 30.900,- (inclusief BTW/BPM) en de versie met de 1,4 l 16V-motor voor f 30.725,- (inclusief BTW/BPM).

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie