Drie nieuwe compartimenten bij de BBL

BBL

Drie nieuwe compartimenten bij de BBL

30 augustus 1999

De wereld van de beleggingen is voortdurend in beweging. Wil men de beleggingsproducten met de beste prestaties van de markt, dan is innovatie noodzakelijk. De BBL doet dit en stelt u als promotor voor om vanaf 30 augustus te beleggen in volgende Bevekcompartimenten :

BBL Dynamic Continuous click : de S&P 500 met een dynamische bescherming

Twee compartimenten waarvan één uitgedrukt is in dollar, het andere in euro. Beide compartimenten laten u deelnemen aan de stijging van de Amerikaanse referentie-index, de S&P 500. De compartimenten zijn gebaseerd op een nieuw concept : een kapitaalbescherming van 90 % op maandelijkse basis.

Dit compartiment met onbeperkte looptijd stelt zich tot doel om de belegger met een beperkt risico te laten deelnemen aan de stijging van de S&P500 index. Op de 5de werkdag van iedere maand wordt een kapitaalbescherming van 90% vastgelegd. Die wordt verwezenlijkt door 90% van de portefeuille te beleggen in vastrentende instrumenten in US-dollars, en de rest in afgeleide producten op de S&P 500 index. Deze kapitaalbescherming is minstens gelijk aan 90% van de inventariswaarde.

Is die inventariswaarde de volgende maand gestegen, dan wordt er geklikt en wordt het beschermingsniveau aangepast. Is de inventariswaarde gedaald, dan blijft het beschermingsniveau op het peil van de voorgaande maand.

De minimum terugbetalingswaarde van dit compartiment kan dus enkel stijgen of op hetzelfde niveau blijven en kan met andere woorden nooit dalen.

De belangrijkste posten van de S&P index :

MICROSOFT CORP

BANK OF AMERICA

JOHNSON & JOHNSON

BBL Dynamic Internet Fix : het net der netten

Het compartiment laat de belegger deelnemen aan de stijging van een selectie aandelen actief in de Internetsector. Het beginkapitaal (buiten kosten) is beschermd op de eindvervaldag van het compartiment (30/9/2009).

Het Internet - de elektronische informatiesnelweg - bevindt zich aan het begin van een veelbelovende groei. Internet stelt het bedrijfsleven in staat nieuwe markten aan te boren en nieuwe verkoopkanalen te gebruiken zonder tussenkomst van een fysiek verkoopkanaal. Alhoewel deze vorm van distributie lage kosten met zich meebrengt, kan er toch een groot aantal gebruikers bereikt worden. Dit kan de winstgevendheid van de bedrijven een belangrijke positieve impuls geven.

Enkele feiten

In 1997 bedroeg de totale handel via Internet ruim 7 miljard dollar. Men verwacht dat het handelsvolume in 2002 de 300 miljard overstijgt.

In 1998 werd door bedrijven voor 1,5 miljard dollar geadverteerd op Internet. Naar verwachting zal hieraan in 2002 8 miljard dollar besteed worden.

Wereldwijd zijn ruim 150 miljoen mensen aangesloten op Internet. Elke 100 dagen verdubbelt het gebruik.

Dit compartiment stelt zich tot doel om de beleggers op de vervaldag van 30 september 2009 minstens 250 euro per aandeel terug te betalen en hen te laten meegenieten van de performance van een portefeuille Internet-aandelen. Daartoe zullen de activa, bestemd voor de terugbetaling van het kapitaal op de eindvervaldag, belegd worden in nulcouponobligaties en andere overheidsobligaties. Voor het overige (zo'n 39%)* zullen de activa hoofdzakeljk belegd worden in een aandelenpportefeuille die actief zal beheerd worden.

De 10 voornaamste aandelen uit de Internetsector :

AMAZON.COM

AMERICA ONLINE

AT HOME CORP

CISCO

EBAY

LEVEL 3 COMM

QUALCOMM

QWEST COMMUNICATIONS

SUN MICROSYSTEMS

YAHOO!

De initiële prijs is vastgesteld op 250 EUR. Deze prijs is van toepassing voor inschrijvingen ontvangen gedurende de initiële intekenperiode, die loopt van 30 augustus tot en met 30 september 1999. De betalingsdatum is 4 oktober 1999. Deze prijs is te vermeerderen met de uitgifteprovisie van 3%, en in België met de taks op de beursverrichtingen. Het is natuurlijk ook mogelijk om later in te schrijven. De inventariswaarde wordt na de lanceerperiode dagelijks berekend.

De aandelen aan toonder worden uitgegeven in effecten van 1, 5 of 25 kapitalisatie-aandelen. Aandelen in een effectenrekening worden gratis bewaard.

BBL (L) Invest Taïwan

Dit compartiment belegt in aandelen van bedrijven die noteren op de beurs van Taiwan.

Enkele feiten ...

Derde grootste Aziatische beurs na Tokio en Hong Kong De beurs van Taipei heeft een beurskapitalisatie van zo'n 315 miljard US$ en is daarmee één van de grootste markten in de MSCI Far East Index ex-Japan (de Taiwanese beurs is goed voor nagenoeg 27% van deze index).

De financiële hervormingen die thans doorgevoerd worden, zullen van Taiwan een belangrijk financieel centrum maken De overheid heeft plannen aangekondigd om de kapitaalmarkt en verscheidene bedrijfstakken te liberaliseren en om Taiwan aldus tot een centrum te maken waar men in de regio niet omheen kan.

Fundamenteel aantrekkelijk

Weinig Aziatische markten zijn zonder kleerscheuren uit de crisis gekomen. Taiwan is er zo een. Bovendien noteren er op de beurs van Taipei niet alleen bank- en vastgoedwaarden, en hebben Taiwanese bedrijven van de crisis gebruik gemaakt om in de regio op zoek te gaan naar overnamekandidaten, waarbij ze meer dan geholpen werden door binnenlandse rentetarieven die heel wat minder hoog opgelopen waren dan in de andere Aziatische landen.

Stabiele returns en tegendraads koersverloop

Tussen mei 1994 en eind april 1999 is de beurs van Taipei gestegen met 31.9%, d.i. gemiddeld 5,8% per jaar. De Taiwanese dollar, van zijn kant, is tijdens de voorbije 5 jaar gemiddeld met 3,9% per jaar in waarde gedaald tegenover de Amerikaanse dollar.

Flinke prestaties als men weet hoe zwaar de andere Aziatische beurzen door de crisis toegetakeld werden.

Taiwanese economie beter gediversifieerd dan in de meeste omringende landen

Zoals blijkt uit de opsplitsing van de MSCI Taiwan index, biedt de Taiwanese beurs een interessante sector-diversificatie, met een duidelijk overwicht van bank- en financiewezen, elektronika en chemie (samen goed voor 69% van de index). Dat wijst op het ontwikkelingsstadium van de Taiwanese economie.

Verwacht wordt dat energie en telecommunicaties in de komende jaren aan belang zullen winnen en voor een verdere diversificatie van de index zullen zorgen.

Voor meer info over deze compartimenten of over het bestaande gamma kunt u contact opnemen met uw BBL-kantoor. U kunt ook terecht op het gratis nummer van BBL Beleggingsinfo (0800999 20 in België, 00 32 2 481 33 10 in het buitenland) van maandag tot zaterdag van 7 tot 22 uur.