Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Audi introduceert A2

Datum nieuwsfeit: 30-08-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Audi A2 - fascinerende techniek in een nieuw licht

(30 Augustus 1999)

PERSBERICHT:

Bij Audi worden toekomstvisies snel realiteit. Toen Audi op de Internationale Automobil-Ausstellung 1997 onder de naam AL2 een studie van een aluminium auto voor een breder publiek presenteerde, was dit een blik in de (naaste) toekomst.

Nauwelijks twee jaar later, op de IAA 1999, introduceert Audi het uit de studie ontwikkelde productiemodel: de Audi A2. Met zijn verder ontwikkelde Audi Space Frame ASF is hij 's werelds eerste model bereikbaar voor een breder publiek met een geheel aluminium carrosserie.

Ook bij de A2 hebben de Audi-ontwerpers ernaar gestreefd om bij het vertalen van studie naar productiemodel het progressieve design van de AL2 zo veel mogelijk te behouden. Met zijn markante vorm onderstreept de A2 ook het streven van Audi om nieuwe standaards te zeffen in auto-design. De vorm signaleert tegelijkertijd het bijzonder eigenzinnige karakter van dit innovatieve autoconcept. Daarmee is Audi opnieuw de technologische trendsetter.

De A2 bundelt alle ervaringen die Audi als pionier op het gebied van lichtgewicht auto's heeft opgedaan. Dankzij het Audi Space Frame is de aluminium carrosserie van de A2 circa 43 procent lichter dan mogelijk zou zijn geweest bij een conventionele bouwwijze in staal. Met een leeggewicht van slechts 895 kg is hij onbetwist de lichtste in zijn klasse. Derhalve verbruikt de A2 minder brandstof dan elke andere auto met vergelijkbare prestaties. Door zijn lage gewicht is hij bovendien uitzonderlijk handelbaar.

Ondanks zijn totale lengte van slechts 3,82 m is de A2 geen kleine auto, maar een 'volwassen' model met een uitstekend ruimtecomfort. De breedte van
1,67 m, de hoogte van 1,55 m, maar vooral het doordachte en 'economische' interieurontwerp geven de A2 een verrassend royaal interieur. Achterin zorgt het zogenoemde Space Floor Concept, waarbij de voetenruimte achterin lager ligt dan voorin, voor aanzienlijk meer ruimte en een ergonomisch ontspannen zitpositie.

Bovendien onderscheidt het interieur zich door de enorme variatiemogelijkheden. De achterste zitplaatsen van deze standaard vierpersoons auto zijn elk apart of samen neerklapbaar. Indien ze geheel worden verwijderd, is er zelfs ruimte om grote voorwerpen, zoals bijvoorbeeld een fiets, probleemloos mee te nemen.

Op de IAA 1999 te Frankfurt zal de A2 worden gepresenteerd met twee motorvarianten van elk 1,4 liter cilinderinhoud. Met de bijzonder koppelsterke driecilinder TDI-motor met een vermogen van 55 kW (75 pk) en pompverstuiver-inspuiting verbruikt de A2 slechts 4,2 liter dieselolie per 100 km. Hij accelereert in 12,1 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 173 km/u.

De viercilinder benzinemotor, eveneens met een vermogen van 55 kW (75 pk), geeft de A2 vergelijkbare prestaties en verbruikt gemiddeld 6,1 liter per 100 km (volgens 93/116 EG-norm). Deze motor voldoet bovendien aan de strenge EU4-emissienorm. Beide varianten zijn uitgerust met een handgeschakelde vijlversnellingsbak.

Het progressieve ontwerp van de Audi A2 combineert twee schijnbare tegenstellingen, want het oogt zowel rank als solide. Terwijl het zacht geribbelde dak en de grote achterruit 'luchtig' ogen, komt het onderste deel van de auto, met de hoge taillelijn, uiterst solide over.

Het heldere lijnenspel, met scherpe paneelnaden en bewust geometrisch geplaatste wielkasten, getuigt van een strak doorgevoerd vormconcept. Het front van de Audi A2 oogt bijzonder krachtig. Het wordt gekenmerkt door de in de totale vorm nagenoeg geheel geïntegreerde bumpers en de markant gelijnde koplampen. De luchtweerstandscoëfflciënt van 0,28 is onbetwist de beste in deze klasse.

Ook op het gebied van onderhoudsvriendelijkheid zet de Audi A2 maatstaven. Als 's werelds eerste productiemodel beschikt hij over een zogenoemde 'service-module' De conventionele radiatorgrille is bij de Audi A2 vervangen door een hoogglans gelakte, klapbare afdekking, waarachter de oliepeilstok, alsmede de vulopeningen voor olie en ruitensproeiervloeistof zijn geplaatst. Deze zijn gemakkelijk toegankelijk en bijzonder gebruikersvriendelijk. De motorkap wordt doorgaans alleen nog maar in de werkplaats geopend. En dat ook nog eens veel minder vaak dan tegenwoordig gebruikelijk is. Want de A2 profiteert eveneens van de verlenging van de onderhoudsintervallen bij Audi tot 2jaar en maximaal 30.000 km.

Bij het onderstel van de A2 combineert Audi de modernste elektronische componenten - zoals het standaard antiblokkeersysteem ABS, de elektronische remkrachtverdeling EBV en het elektronische stabiliteitsprogramma ESP met beproefde techniek in de vorm van McPherson veerpoten voor en een torsie-achteras.

Net als reeds bij de Audi A8 biedt de ASF-constructie de voorwaarde voor een hoog passief veiligheidsniveau, aangezien het Audi Space Frame - uit zeer sterke aluminium profielen - de inzittenden als een beschermende kooi omvat. Airbags voor bestuurder en voorpassagier, en zij-airbags zijn standaard. Als meeruitvoering wordt het Audi veiligheidssysteem SIDEGUARD aangeboden.

Met consequent design, fascinerende techniek en buitengewone ideeën, zoals bijvoorbeeld het als meeruitvoering verkrijgbare glazen dak 'Open Sky-system', opent de Audi A2 als premium-model een nieuw klasse in het compacte auto segment.

De A2 is een model voor de 21e eeuw. Een volwaardig lid van de Audi-familie, waarvan Audi op termijn nog een motorvariant zal presenteren die 3 liter op de 100 km verbruikt. De A2 wordt 2e helft 2000 op de Nederlandse markt verwacht. Prijzen zijn nog niet bekend.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie