VNO-NCW: snellere behandeling zieke werknemer goede zaak

Datum nieuwsfeit: 30-08-1999

Afdeling Public Relations VNO-NCW

VNO-NCW: snellere behandeling zieke werknemer goede zaak

Den Haag, 30 augustus 1999 - VNO-NCW is positief over het kabinetsbesluit om ziekenhuizen aan te sporen zieke werknemers vlotter te behandelen. Daarmee kan onnodig lang ziekteverzuim worden voorkomen. Dat zegt de ondernemingsorganisatie VNO-NCW in een eerste reactie op het voorstel van minister Borst van VWS.

Het bedrijfsleven pleit al jaren voor een beter functionerende gezondheidszorg, die zich actief inspant om zieke werknemers snel en adequaat te behandelen. Dat het kabinet ziekenhuizen in staat stelt om speciale voorzieningen te treffen voor een goede behandeling van werknemers met bijvoorbeeld rugklachten, is dan ook een stap in de goede richting.

Over de vraag hoe deze voorzieningen moeten worden betaald, is volgens VNO-NCW nog wel discussie nodig. Voorkomen moet worden dat het bedrijfsleven, dat jaarlijks al zo’n 50 miljard gulden bijdraagt aan de financiering van de gezondheidszorg, hierdoor op extra kosten wordt gejaagd.

Daarnaast is van belang dat de structurele veranderingen in het zorgproces doorgaan. Die zijn de afgelopen tijd mede dank zij de inspanningen van het Platform Aanpak Wachttijden in gang gezet. Het betreft bijvoorbeeld het verkorten van de totale doorlooptijd in ziekenhuizen. Uit een experiment, waarvan vorige week de voorlopige resultaten bekend werden, blijkt dat hier nog veel winst te behalen valt. Voor de langere termijn moet dit dan ook de weg zijn om te gaan.

Adres/Address     Telefoon/Phone
                      'Malietoren'      ..-31 (0)70 349 01 67