Beeldententoonstelling in park Kasteel-Museum Sypesteyn

Beelden op Sypesteyn

Kasteel-Museum Sypesteyn
Beelden op Sypesteyn

In het prachtige park van Kasteel-Museum Sypesteyn te Loosdrecht is nog tot en met 26 september a.s. de tweejaarlijkse beeldententoonstelling te bezichtigen, opgezet door de Nederlandse Kring van Beeldhouwers.
Tweeëntwintig vrouwelijke kunstenaars hebben zich laten inspireren door het leven en het werk van Jonkheer C.H.C.A. van Sypesteyn, de stichter van het kasteel-museum.

Kasteel-Museum Sypesteyn is aan het begin van deze eeuw gebouwd als eerbetoon aan de familie Van Sypesteyn en als onderkomen voor de unieke kunstverzamelingen van de laatste mannelijke telg Henri van Sypesteyn. Rondom het kasteel liet hij tevens een fraai historisch park aanleggen met onder andere een slottuin, een doolhof en zeldzame boomsoorten.
De laatste tien jaar heeft het complex, inclusief de tuinen een grondige restauratie ondergaan en is nu weer in alle glorie, volgens de bedoelingen van Van Sypesteyn te bewonderen. In het museum is een van de rijkste particuliere collecties van het land te bezichtigen. De verzameling bestaat ondermeer uit familieportretten, klokken, wapens, glas, zilver en (Loosdrechts) porselein.
Voor de stichter van dit indrukwekkende cultureel erfgoed, die in 1937 op 79-jarige leeftijd overleed als vrijgezel zonder nakomelingen, brengen de beeldhouwsters een postuum eerbetoon onder het thema: 'Een bruidsschat voor de jonkheer'.

De Nederlandse Kring van Beeldhouwers is de oudste beeldhouwerskring van het land met koningin Beatrix als beschermvrouwe. De Kring wil vooral inhoudelijk bezig zijn en werkt het liefst met een thema, om zo herhalingen in tentoonstellingen te voorkomen. In het park van Sypesteyn is daarom geheel nieuw werk te zien.
Tevens staat er een aantal objecten van de exposanten in het museum zelf opgesteld naast de vaste collectie, die onder leiding van een gids is te bezichtigen.

Openingstijden 18 juli t/m 26 september:

dinsdag t/m vrijdag 10.00 - 17.00 uur (rondleidingen 11, 12.30, 14, 15 en 16 uur)

zaterdag en zondag 12.00 - 17.00 uur (rondleidingen 13, 14, 15 en 16 uur)

Toegangsprijzen:
Kasteel en tuin: