Resultaten eerste halfjaar 1999 Hoek Loos

Datum nieuwsfeit: 30-08-1999

Resultaten eerste halfjaar 1999

Hoek Loos heeft over het eerste halfjaar van 1999 een nettowinst gerealiseerd van EUR 14,9 miljoen. Dit resultaat is nagenoeg gelijk aan de winst van EUR 15,2 miljoen, die in de eerste zes maanden van 1998 werd gerealiseerd.

De omzet steeg met 2,1% van EUR 176,0 miljoen naar EUR 179,7 miljoen.

Aanhoudende scherpe concurrentie in de Nederlandse markt leidde tot een licht dalende omzet ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar.

De eind vorig jaar gestarte herstructurering en revitalisering in Nederland om de concurrentiepositie te verbeteren, resulteerde in verlaging van de kosten. Volgens plan zal dit project medio volgend jaar afgerond zijn.

De omzetstijging in de Verenigde Staten kon de daling in Nederland goedmaken. Productie- en distributiekosten waren in de Verenigde Staten echter hoger. Per saldo steeg het bedrijfsresultaat in de Verenigde Staten licht.

Het totale bedrijfsresultaat bedroeg EUR 23,2 miljoen, hetgeen op hetzelfde niveau lag als vorig jaar. De rentelasten bedroegen EUR 2,5 miljoen, tegenover EUR 2,4 miljoen vorig jaar. De cash flow steeg van EUR 30,3 miljoen vorig jaar tot EUR 31,3 miljoen dit jaar.

De winst per aandeel nam af van EUR 2,08 tot EUR 2,04.

Gezien de ontwikkelingen in het eerste halfjaar, alsmede de vooruitzichten voor de komende maanden, verwachten wij dat voor het hele jaar de omzet iets hoger zal uitkomen. Overeenkomstig de eerder in het jaarverslag uitgesproken verwachting, zal het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening zich op het niveau van 1998 handhaven.

Raad van Bestuur

Schiedam, 24 augustus 1999

WINST- EN VERLIESREKENING

nv W.A. Hoek's Machine- en Zuurstoffabriek