STW boekt `winst` uit onderzoeksprojecten

Datum nieuwsfeit: 31-08-1999
Technologie Stichting STW

Augustus 1999

STW boekt tien jaar na dato wederom `winst` uit onderzoeksprojecten

De ruim 36 miljoen gulden die de Technologiestichting STW in 1988 in technisch-wetenschappelijk onderzoek investeerde, hebben tien jaar na dato bijna negen miljoen gulden aan inkomsten opgeleverd. Bij de 64 projecten die dat jaar van start gingen, waren ruim 200 bedrijven betrokken. Er kwamen 22 overeenkomsten uit voort, terwijl er dertien octrooien werden aangevraagd. Dat staat in het Utilisatierapport 1999 van de STW dat deze maand is verschenen. Het rapport gaat ook in op de scores van onderzoek dat vijf jaar geleden van start ging. Deze Interim rapportage geeft aan dat de geïnvesteerde 69 miljoen gulden in risicovol onderzoek dat in 1993 van start ging, tot nu toe al meer dan zeven miljoen gulden aan inkomsten heeft gegenereerd.

In het jaarlijkse Utilisatierapport laat de Technologiestichting STW zien in welke mate door haar gefinancierde technisch-wetenschappelijke onderzoeksprojecten resultaten hebben gehad waarbij bedrijven, overheden en andere niet-commerciële instellingen baat hebben. De STW steunt wetenschappelijk onderzoek, waarbij voorwaarde is dat de resultaten op termijn door anderen toegepast kunnen worden, de utilisatie-eis. Hieronder valt ook fundamenteel onderzoek dat noodzakelijk is om nieuwe toepassingsterreinen te ontsluiten, of onderzoek dat nodig is om praktische problemen in de industrie op te lossen, de zgn. 'basic technology'.

Succesvolle projecten die in 1988 van start gingen zijn bijvoorbeeld een nieuwe generatie van goedkope, nauwkeurige en energiezuinige versterkers (opamps) voor CD-spelers, waarvan Philips nu gebruikmaakt. In een ander project werd een 'kijkdraad' ontwikkeld, een kathetersysteem voor het lokaliseren van een vernauwing in de kransslagaderen, waarna de samenstelling van de obstructie kan worden bepaald. De kijkdraad is door een speciaal hiervoor opgericht bedrijf onder de naam Princeps op de markt gekomen. Sommige projecten brengen indirecte voordelen voor de concurrentiepositie van het Nederlandse bedrijfsleven, zoals bij Methanol Chemie Nederland in Haren, waar een procesverbetering tot besparingen leidde. Zo'n twintig onderzoeksprojecten die niet direct tot een commercieel product leidden, maar waarbij het toekomstperspectief vanwege de succesvolle wetenschappelijke afsluiting gunstig bleken, zijn voortgezet in vervolgonderzoek.

Aan de honderd projecten die in 1993 van start gingen en veelal onlangs werden afgerond, namen zo'n vijfhonderd bedrijven en instellingen deel. In de komende jaren zal blijken in hoeverre deze projecten hun vruchten zullen afwerpen. Tot op heden werd reeds zeven miljoen gulden aan inkomsten ontvangen. Ook kwamen er nieuwe bedrijven tot stand, sloot de STW 33 overeenkomsten over het gebruik van de kennis en werden er 23 octrooien aangevraagd.

Alle inkomsten die de STW met haar onderzoek genereert, gaan direct naar de betreffende onderzoeksgroep of deels naar de betreffende universiteit, afhankelijk van de grootte van het bedrag. In de meeste gevallen wordt hier weer technisch-wetenschappelijk onderzoek mee gefinancierd. Zo werd uit inkomsten van de verkoop van een octrooi aan Exxon Chemical International, betrekking hebbend op de ontwikkeling van een nieuw type keramische membranen voor het scheiden van gemengde gassen en vloeistoffen, een deel van een nieuw onderzoeksproject gefinancierd.

Nadere informatie bij STW, tel. 030 6001211, fax 030 6014408, e-mail (info@stw.nl), internet www.stw.nl.