Sun Microsystems kondigt StarPortal aan

Datum nieuwsfeit: 31-08-1999

Sun Microsystems kondigt StarPortal aan

Nieuw initiatief versnelt overgang naar service gedreven netwerk

Persbericht

Amersfoort, 31 augustus 1999 - Sun Microsystems, Inc. zet met de aankondiging van het StarPortal-initiatief een nieuwe stap op het gebied van portal computing. StarPortal biedt toegang tot kantoor- softwaretools voor tekstverwerking, presentatie, spreadsheet en andere toepassingen via elke Web-browser en op termijn ook via draagbare apparatuur. StarOffice is momenteel gratis van het Web te downloaden.

Met dit initiatief komt Sun tegemoet aan de behoeften van gebruikers om de functionaliteit van software via het Web beschikbaar te maken. Daaronder valt ook kantoorsoftware die door Sun als eerste in het 'dot.com'-tijdperk wordt geintroduceerd. Het initiatief van Sun wordt breed ondersteund door de markt, variërend van Internet Service Providers en softwareontwikkelaars tot Internet- outsourcing-ondernemingen.

"Het Net heeft de toegang tot informatie en softwaretools totaal veranderd", zegt Ed Zander, President and Chief Operating Officer bij Sun. "Kort geleden moest extra functionaliteit als e-mail, chatting en databaseconnectiviteit apart aangeschaft worden en op de desktop worden geïnstalleerd. Nu wordt dit alles professioneel beheerd en onderhouden door een Internet Service Provider. In veel gevallen zijn de tools gratis en bieden broadband service providers complete servicepakketten inclusief kantoor-software."

De eerste versie van de StarPortal-kantoorsoftware voor het Web komt in de herfst op de markt. Dit nieuwe product is gebaseerd op de StarOffice- softwaresuite die Sun recentelijk in bezit kreeg door de overname van Star Division Corporation. Sun blijft de oorspronkelijke StarOffice-desktopversie leveren. Deze kan gratis gedownload worden (www.sun.com/staroffice). De StarOffice-software wordt ondersteund door Linux, Windows, Solaris en OS/2 en bevat filters om andere formaten, waaronder Microsoft Word-, PowerPoint- en Excell-bestanden, te importeren. Gebruikers van Microsoft Office en andere populaire Office-suites hebben nauwelijks training nodig om StarOffice te gebruiken en hebben direct toegang tot Microsoft Office-bestanden, die ze ook kunnen wijzigen en exporteren.

Details van het initiatief

Sun distribueert de oorspronkelijke versie StarOffice gratis via het Web en biedt tevens ondersteuning en documentatie. StarPortal is een op het Web gebaseerde versie van de Office-suite en combineert een Java-client met de toegangssoftware, waardoor de tools via elke browser beschikbaar zijn. In het kader van het Network Service-model overlegt Sun met diverse grote partijen, waaronder Internet Service Providers, Internet Outsourcing Services en leveranciers van ERP- en CRM-software, om te kijken of deze de StarPortal kunnen integreren met hun diensten en producten. Door de ontwikkeling van een componentenmodel kunnen softwareontwikkelaars de functionaliteit van StarPortal in hun producten integreren. De broncode en specificaties worden onder speciale licentievoorwaarden vrijgegeven.

Tot slot zegt Zander: "Dit is een revolutionair initiatief. Kantoorsoftware is nu 'dot.commed' in het netwerktijdperk. StarPortal is platformonafhankelijk, voorbereid voor service providers, op Java gebaseerd, uit componenten opgebouwd en volledig uitwisselbaar, en dit alles tegen een aantrekkelijk prijs." Het StarPortal-initiatief is de volgende stap naar een complete end-to-end softwareoplossing en wordt aan de markt aangeboden, inclusief tools, clientsoftware, middleware en bedrijfskritische software voor het datacenter.

Star Division en StarOffice

Star Division Corporation ontwikkelt en produceert Office-productiviteitstools. Het hoofdkantoor was gevestigd in Fremont Californië. Star Division was een privéonderneming en verantwoordelijk voor de marketing en sales buiten Duitstalige landen. StarOffice Softwareentwickelungs GmbH was verantwoordelijk voor engineering en operations en marketing en sales in de Duitstalige landen. De software van StarOffice is een platformonafhankelijke productiviteitssuite en is ontwikkeld met het oog op compatibiliteit, stabiliteit en veiligheid. StarOffice is beschikbaar in acht talen en wordt geleverd in versies voor Windows, Linux, OS/2 en Solaris. Bestandsformaten van Microsoft Office, Framemaker en WordPerfect kunnen ook in StarOffice worden toegepast. StarOffice bevat volledig geïntegreerde applicaties voor tekstverwerking, spreadsheets, grafische ontwikkeling, presentaties, HTML, mail/nieuwslezer, agenda en databasefuncties.

Sun Microsystems

Sun Microsystems, opgericht in 1982, heeft met haar unieke visie 'The Network Is The Computer' een positie als marktleider veroverd op het gebied van hardware, software en diensten. De diensten richten zich op het realiseren van bedrijfsomvattende intranetten en het uitbreiden van de mogelijkheden van Internet. Sun behaalde een jaaromzet van bijna $ 11,5 miljard, en heeft kantoren in meer dan 150 landen. Op www.sun.nl is meer informatie over het bedrijf beschikbaar.

Sun, het Sun-logo, Sun Microsystems, Solaris, Java en 'The Network Is The Computer' zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Sun Microsystems, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Alle SPARC-handelsmerken worden onder licentie gebruikt en zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van SPARC International, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Producten die het SPARC-handelsmerk dragen, zijn gebaseerd op een architectuur die ontwikkeld is door Sun Microsystems, Inc.

VOOR MEER INFORMATIE

Sun Microsystems Computers

Jeanette Verstappen Tel: 033 450 1234

E-mail: (jeanette.verstappen@holland.sun.com)

Lammers van Toorenburg PR

Ward van Beek

E-mail: (ward@lvtpr.nl)

copyright © 1999 sun microsystems nederland bv, amersfoort. alle rechten voorbehouden.