Ikonenmuseum toont heilige huisgenoten

Datum nieuwsfeit: 01-09-1999

STICHTING ODIGIA

IKONENMUSEUM TOONT HEILIGE HUISGENOTEN

Huis-ikonen in Nederland terug op plaats waar zij horen

1 September a.s. opent het Odigia Ikonenmuseum in Den Haag een expositie van 200 huis-ikonen onder de titel 'Heilige Huisgenoten - Vrienden op Ikonen'. Dit nog zo jonge museum opende begin 1998 voor publiek met een collectie ikonen uit de 15e tot de 19e eeuw en werd daarmee het tweede permanente ikonenmuseum in West-Europa.

Kenmerkend voor Odigia is dat alle ikonen afkomstig zijn uit particulier bezit, hoofdzakelijk uit Nederland waar zich naar voorzichtige schatting inmiddels ruim 30.000, vooral Russische, ikonen bevinden. Naast de permanente collectie, die grotendeels door particulieren is geschonken, organiseert Odigia nu haar derde tijdelijke expositie in de maanden september en oktober.

Het zijn de 'kleine' huis-ikonen waarvan nu wordt getoond hoe deze hun plaats, waarvoor zij lang geleden in Rusland en Griekenland werden geschapen terug hebben teruggevonden aan de wanden van Nederlandse huis- en slaapkamers.

Ikonen die in de orthodox christelijke gebieden zo'n heilige plaats innamen in de 'rode' of mooie hoek van het huis, krijgen ook in Nederland meer en meer de plaats en functie waarvoor zij bestemd waren: fraaie en ontroerende kleinoden aan de wand, beschermers en huisvrienden, troost en medeleven.

Honderd foto's en teksten tonen hoe Nederland met ikonen leeft.

Aan een groot aantal bezitters van ikonen in Nederland is gevraagd foto's te maken van hun interieur met de plaats die ikonen daar innemen. Die foto's zijn vergroot, enkele tot 4m., en hangen op de expositie tussen en naast de huis-ikonen. De foto's en de teksten, de hartekreten, die de eigenaren daarbij hebben gegeven en die aan de foto's zijn toegevoegd geven een verrassend en ontroerend beeld van de genegenheid waarmee de ikonen deel uitmaken van interieur en dagelijks leven van zoveel duizenden bezitters.

Nog nooit werd zo duidelijk getoond, dat ikonen meer zijn dan een fraai kunstwerk of een aardige wandversiering. Soms lijkt het alsof de liefhebber in ons land dezelfde instelling heeft gekregen als de oorspronkelijke orthodox gelovige: je kunt niet meer leven zonder ikonen.

In feite bestaan in het gebied van oorsprong in grote lijnen twee soorten ikonen: de kerk-ikonen, vaak groot, en de huis-ikonen, vaak klein. Dat is geen absolute wet. Net zo goed als in de vele duizenden kerken miljoenen kleine ikonen hangen, hangen vele duizenden grotere ikonen bij de gelovigen thuis. De foto's op de expositie Heilige Huisgenoten laten zien dat ook menig Nederlandse schoorsteen door een grote ikoon wordt gesierd. Als de ikonen uit hun direct religieuze omgeving worden gehaald, zoals zoveel religieuze kunst in de wereld, dan zijn de kerk-ikonen het meest op hun plaats in een museum waar zij door velen kunnen worden bewonderd. Een prachtig voorbeeld daarvan is de expositie die nu opent in het Museum Catharijneconvent in Utrecht. De kleine huis-ikonen echter kunnen geen betere plaats vinden dan terug in de intimiteit van een particulier huis. Dat toont de expositie in het Haags Ikonenmuseum nu overduidelijk, met de echte ikonen en op de vele foto's van huiskamers met ikonen als huisvrienden.

ODIGIA Ikonenmuseum
tussen Noordeinde en Molenstraat - Den Haag
ingang Molenstraat 6
2513 BK Den Haag - informatie: telefoon 070 392 40 00