Start bouw centrumgebied De Emerald Delfgauw

Hollandsche Beton Groep

27 augustus 1999
Start bouw centrumgebied De Emerald

Delfgauw - De heer J.J.H. Bos, wethouder ruimtelijke ordening van de gemeente Pijnacker, zal op woensdag 1 september het officiële startsein geven voor de bouw van winkelcentrum De Emerald en een woonzorg- complex op de woningbouwlocatie Emerald-Delfgauw. Het feest staat in het teken van 'zand'. In de miniatuurstad Emerald in 'zand' - gecreëerd door professionele zandbouwers - zal wethouder Bos een bouwbord onthullen.

De Emerald, het winkelcentrum met daarboven zestig appartementen wordt gerealiseerd in opdracht van Delfgauw Beheer BV onder supervisie van HBG Vastgoed te Rijswijk. Het woonzorgcentrum, met 111 appartementen bestemd voor ouderen, is een initiatief van woningcorporatie Vestia Delft.

De Emerald vormt het hart van de nieuwe woonwijk. Het gebouw is volledig rond, staat deels in het water en heeft een strakke architectuur. Het winkelcentrum biedt onder meer ruimte aan een supermarkt en een bank, diverse winkels en andere dienstverlenende ruimten. Ook wordt voorzien in een medisch centrum met een apotheek. Boven de winkels verrijst een woongebouw dat bijna vrij lijkt te 'zweven'. In het hart van De Emerald ligt een binnentuin. De scheiding tussen winkels
en woningen wordt gevormd door de parkeerplaatsen voor de bewoners van de appartementen.

Zowel het winkelcentrum als het woonzorgcentrum zijn ontworpen door architectenbureau Kees Christiaanse Architects & Planners te Rotterdam. De uitvoering is in handen van bouwcombinatie Delfgauw vof. De locatie wordt ontwikkeld door Delfgauw Beheer BV, die een ontwikkelingsovereenkomst heeft met de gemeente Pijnacker. Het stedenbouwkundig plan is ontworpen door stedenbouwkundig bureau Plein 11 uit Arnhem. Delfgauw Beheer BV is een samenwerkingsverband van Dura Bouw Rotterdam, HBG Vastgoed, Volker Stevin Ontwikkelings- maatschappij en Wilma, in samenwerking met Rabo Vastgoed.

Op de Vinex-locatie Emerald-Delfgauw worden ruim 2.000 woningen in diverse prijsklassen gerealiseerd. De gehele wijk, inclusief het openbaar gebied, zal naar verwachting medio 2001 gereed zijn.