Stena Line: nauwelijks schade door afschaffing tax free

Datum nieuwsfeit: 01-09-1999

PERSBERICHT - 01 SEPTEMBER 1999

P&O Stena Line: nauwelijks schade
door afschaffing van tax free

(Door Chris van Twisk)
P&O Stena Line heeft tot nu toe nauwelijks geleden onder de afschaffing van de belastingvrije verkoop op zijn schepen op de routes Dover-Calais en Dover-Zeebrugge. De rederij heeft de prijzen van de voorheen belastingvrije artikelen weten te handhaven op vrijwel hetzelfde niveau als voor de afschaffing van de belastingvrije verkoop. Aan die verkoop kwam per 30 juni jongstleden een einde.

De rederij past aan boord het Franse belastingregiem toe dat gunstiger is dan het Engelse. Hoewel de brutomarges zijn gereduceerd is het totale verkoopvolume aan boord gestegen. Reizigers zijn nu niet meer gebonden aan limieten voor de hoeveelheid in te voeren artikelen. De rederij noemt in zijn kwartaalbericht de ontwikkeling van de verkoop bemoedigend.

Verder meldt P&O Stena Line een sterk gestegen winst in het tweede kwartaal van dit jaar. De winst steeg over die periode van 6,7 miljoen Engelse pond (2e kwartaal vorig jaar) naar 36,5 miljoen pond. Vervoerd werden op beide Kanaaltrajecten 3,7 miljoen reizigers, 613.000 personenauto's en bussen en 297.000 vrachtwagens. Het vrachtvervoer steeg met liefst dertien procent.