Politiebericht stad Groningen

Woensdag, 1 september 1999

Dagelijkse persberichten district Groningen/Haren

Straatroof
Een 27-jarige man uit Groningen is maandagnacht in de Gelkingestraat door twee onbekende mannen overvallen toen hij zijn fiets in een steegje wilde pakken. De mannen gristen een gouden halsketting met hanger van de hals van de lichaamlijk gehandicapte man en doorzochten zijn jas, waar ze wat papiergeld vonden. Het slachtoffer probeerde zich nog te verzetten, maar kwam daarbij ten val. Hierdoor liep hij een paar schaafwonden op en raakten zijn zonnebril en horloge kapot. De daders verdwenen in de richting van het Zuiderdiep.

Te jonge snorfietser
De politie heeft gisteravond op de Eikenlaan van een 15-jarige jongen de snorfiets waarop hij reed afgepakt en aan het bureau gezet voor technisch onderzoek. De jongen reed met toestemming van zijn broer. Hij moet worden gehoord als hij zijn snorfiets komt halen.

Fietsendieven gepakt
De politie heeft gistermiddag een 22-jarige man uit Groningen aangehouden toen hij op heterdaad werd betrapt op het stelen van een fiets in de Haddingestraat. De man is na verhoor met een dagvaarding heengezonden.
De politie heeft gisteravond een 42-jarige man uit Groningen aangehouden nadat hij in het Noorderplantsoen met een gestolen fiets onder zijn arm verscheen. De man sprak een verslaafde aan en vroeg om iets, waarmee hij de fiets kon openbreken. De politie heeft hiervoor proces verbaal opgemaakt. Daarnaast kreeg de man nog een proces verbaal, omdat hij in het bezit was van een groot mes.

Snelheidscontrole
De politie heeft gisteravond tussen 18.00 en 21.00 uur 2070 motorvoertuigen gecontroleerd op de Paterswoldseweg. 90 bestuurders ontvangen binnenkort bericht voor het overschrijden van de maximumsnelheid (50 km/u.) De snelste reed 96 km/u.

Mannen aangehouden
Na een overlastmelding heeft de politie gisteravond in de Vishoek een 34-jarige verslaafde uit Groningen aangehouden. De man verklaarde geen verdovende middelen te bezitten. Aan een controle wilde hij echter niet meewerken. Dat was niet verwonderlijk, want toen de man werd aangehouden bleek aan het bureau dat hij negen gebruikershoeveelheden cocaïne bezat. Bovendien zat er in zijn mond nog een zakje met cocaïne verstopt. De man is ingesloten.
Een 37-jarige man uit Sneek werd eveneens in de Vishoek aangehouden. Hij bemoeide zich met de aanhouding van de 34-jarige man en wilde niet weggaan na een aantal keren daarvoor te zijn gevorderd. Daarop werd hij meegenomen naar het bureau en is na voorgeleiding weer heengezonden.

Tippelaarster Noorderhaven aangehouden
De politie heeft vannacht een 35-jarige vrouw uit Groningen aangehouden voor tippelen in de Westinghousestraat. De vrouw stapte bij een 46-jarige stadjer in de auto. Op de Wilhelminakade werd het tweetal aan de kant gezet. De vrouw werd na verhoor met een dagvaarding heengezonden. De klant moest langer blijven, omdat hij onder invloed van alcohol verkeerde (0,9 promille). Hij kreeg bij het verlaten van het bureau een boete van 700 gulden en twee dagvaardingen mee.

Voetgangster gewond
Een 37-jarige vrouw uit Groningen is gistermiddag gewond geraakt op de Zonnelaan toen zij wilde oversteken en niet goed uitkeek op de rijbaan. Hierdoor liep zij tegen de zijkant van een passerende auto van een 53-jarige man aan. Het slachtoffer is met beenletsel overgebracht naar een ziekenhuis in Groningen.

Woningbrand
Een woning aan de Zilverlaan is gisteravond vermoedelijk door een nog onbekende inbreker in brand gestoken. Nadat de brandweer de brand had geblust werden drie brandhaarden aangetroffen. Aan een openstaand raam werden braaksporen geconstateerd. Op het moment van de brand was niemand aanwezig. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Auto-inbrekers aangehouden
Naar aanleiding van een tip vannacht dat iemand in de Van Starkenborghstraat met een zaklamp in auto's stond te schijnen stelde de politie een buurtonderzoek in. In de Sitterstraat sprak de politie een bekende man aan, die wegrende toen hij een politieauto zag. De man, een 38-jarige stadjer, bleek een zaklamp en een schroevendraaier bij zich te hebben en werd aangehouden. De politie zag vervolgens een auto wegrijden met een kapotte achterruit, waarop door collega's de achtervolging werd ingezet. De 25-jarige bestuurster uit Hoogezand werd eveneens aangehouden. Beiden zijn ingesloten voor verhoor.

Dronken man wordt onwel
De politie heeft vannacht een man uit Groningen (leeftijd onbekend) ingesloten ter ontnuchtering toen hij op de Grote Markt werd aangetroffen. Ambulancepersoneel onderzocht de man, die onwel was geworden, vermoedelijk door alcoholgebruik. Aangezien opname niet nodig was is de man overgebracht naar het bureau.

Technische controles
De politie heeft gistermiddag op de Weg der Verenigde Naties verkeerscontroles gehouden op overbelasting van aanhangers. Tegen een bedrijf in Leek werd proces verbaal opgemaakt, omdat de aanhanger van een vrachtwagencombinatie 450 kilo teveel was beladen. Ook een bedrijf in Oldeboarn werd verbaliseert, omdat de lading, een heistelling, twee meter te ver overstak. De aslast van de aanhanger was 26,6% overbeladen, zodat de lading moest worden afgeladen. Dat gold ook voor de lading van een vrachtwagencombinatie van de een bedrijf in Heiligerlee. De lading (GFT-afval) was 3180 kilo te zwaar.

Stremmingen
De Gelkingestraat is vannacht (2 september) tussen 01.00 en 05.00 uur gestremd in verband met kraanwerkzaamheden.
De Verlengde Hereweg is morgen tussen 12.00 en 22.00 uur gestremd tussen de Sav. Lohmanlaan en de Van Iddekingeweg in verband met een braderie. Het verkeer wordt omgeleid via de Van Iddekingeweg, Vondellaan en de Van Ketwich Verschuurlaan.

Nadere informatie via bureau Voorlichting, tel. 050 599 5010