Actie tegen rookverbod in verpleeghuis

Datum nieuwsfeit: 01-09-1999

Diemen, 1 september 1999

Roken in verpleeghuis

De rokende bewoners van verpleeghuis Polderburen in Almere voeren met het grootste gelijk van de wereld actie tegen het algemene rookverbod, dat de directie mede onder dwang van de nieuwe Tabakswet heeft moeten invoeren. ''We gaan net zo lang door tot we een eigen rookkamer hebben'', zegt een van de mondige bewoners in 'De Telegraaf' van vrijdag 27 augustus jl. Daarmee wordt in één zin verwoord, dat de irritatie tegen het keurslijf, dat politiek Den Haag met minister Borst van Volksgezondheid voorop, vrije en zelf verantwoordelijke mensen opdringt, overal toeneemt.

In maart jl. betitelde het Eerste Kamerlid Schoonderman-Horikx (Groen Links) het rookontmoedigingsbeleid van minister Borst als een kruistocht tegen tabak. Die kruistocht gaat in onze ogen zo ver, dat normaal gedrag en eigen privacy van mensen grof geweld wordt aangedaan. Terecht kunnen bewoners van verpleeghuizen en verzorgingstehuizen zeggen: dit is mijn huis. Ze betalen ervoor. Als zij anderen met het opsteken van een rokertje niet hinderen, moeten zij in hun eigen dagelijkse woon- en leefomgeving kunnen roken. Er zijn trouwens diverse verpleeg- en verzorgingstehuizen, waar bewoners - en ook personeel - wél op een aanvaardbare manier aan hun trekken kunnen komen.

Het is overigens de vraag, of de directie van Polderburen wel creatief genoeg omgaat met de door Den Haag aangescherpte rookverboden. Mét de nieuwe Tabakswet is begin dit jaar het Besluit beperking verkoop en gebruik van tabaksproducten in werking getreden. In dit besluit staat onder meer in welke ruimten van genoemde instellingen een rookverbod ingesteld moet worden en hoe dat moet worden gehandhaafd. Rookverboden zijn weliswaar verplicht, maar uitzonderingen zijn - zij het beperkt - mogelijk. Komend najaar beslist de Tweede Kamer over de forse boetes, die Borst beheerders van onder het rookverbod vallende gebouwen wil opleggen, als zij in overtreding zijn. Dat ook directies van verpleeghuizen wat zenuwachtig worden is begrijpelijk. Het is de hoogste tijd eens een zakelijke en objectieve afweging te maken tussen het eenzijdig onderbouwde anti-rookbeleid van minister Borst en de belangen en privacy van vrije, zelfverantwoordelijke en zich sociaal gedragende burgers. Bewindspersonen als Borst zijn van een andere planeet.

Stichting Rokers Belangen
Ton Wurtz