64-bit versie van Windows draait op de Merced-processor

Datum nieuwsfeit: 01-09-1999

64-bit versie van Windows draait op de Merced-processor

Intel en Microsoft bereiken mijlpaal op weg naar de introductie van 64-bit hard- en software in 2000

Schiphol-Rijk/Brussel/Nieuwegein, 1 september 1999 - Microsoft en Intel hebben tijdens het Intel Developer Forum (IDF '99) aangekondigd, dat de 64-bit versie van het besturingssysteem Microsoft Windows opstart en draait op prototypen van Intel's Merced-processor. Tijdens IDF demonstreerde Intel de 64-bit versie van Windows op een Merced-systeem. Het succesvol draaien van 64-bit Windows op de eerste Merced-processors houdt voor zowel Microsoft als Intel een belangrijke mijlpaal in op het gebied van de ontwikkeling van complete oplossingen voor de IA-64 architectuur.

De Merced-processor beschikt over een hoge multiprocessor-schaalbaarheid, nieuwe functies inzake beschikbaarheid, krachtige extensies voor drijvende kommaberekeningen en voor multimedia. In combinatie met de eigenschappen van 64-bit Windows op het gebied van schaalbaarheid en beschikbaarheid, alsmede de ondersteuning voor meer geheugen, zullen deze oplossingen voorzien in de veeleisende behoeften van organisaties. Daarbij gaat het om toepassingen zoals e-commerce, data mining, geheugenintensieve high-end graphics, complexe rekentaken en krachtige multimedia-applicaties.

De 32-bit Windows 2000-familie en 64-bit Windows maken gebruik van een gemeenschappelijke codebasis en ondersteunen tevens hetzelfde programmeermodel. Dit betekent dat het 64-bit Windows-besturingssysteem compatibel zal zijn met alle huidige 32 bits Windows-applicaties. Softwareleveranciers en ontwikkelaars van verticale applicaties kunnen zich nu reeds voorbereiden op de mogelijkheden van 64-bit Windows en Intel's IA-64 architectuur, door gebruik te maken van de Windows 2000 Software Developer Kit (SDK) en de Windows 2000 Device Driver Kit (DDK). Beide zijn inmiddels beschikbaar. Applicaties die geschreven zijn met de huidige versies van de SDK en DDK kunnen gemakkelijk opnieuw gecompileerd worden om optimaal te draaien binnen de 64-bit Windows-omgeving, aangezien beide versies dezelfde broncode delen.

Beschikbaarheid
Microsoft streeft ernaar om een bètaversie van 64-bit Windows in het eerste halfjaar van 2000 uit te brengen. De uiteindelijke versie van 64-bit Windows, ontwikkeltools en belangrijke applicaties uit de BackOffice-reeks (bijvoorbeeld SQL Server) zullen verschijnen, zodra de eerste Merced-systemen in de loop van volgend jaar beschikbaar zijn, De uiteindelijke systeemeisen, prijzen en productsamenstelling zullen later bekend worden gemaakt. De ontwikkeling van de Merced-processor ligt op schema en verwacht wordt dat medio 2000 gestart kan worden met de productie.

Intel
Intel is 's werelds grootste chipfabrikant en een vooraanstaand producent van personal computer-, netwerk- en communicatieproducten. Meer informatie over Intel is te vinden op: www.intel.com/pressroom/.

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Michiel Gosens, Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 74
Microsoft N.V., Els Stevens, Press Relations, telefoon: +32 (0)2 - 730 39 14 of
Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.
Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft Benelux website op pagina
www.microsoft.com/benelux/press/.

Microsoft, Windows en BackOffice zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.