Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Rapport: E-commerce in Nederland

Datum nieuwsfeit: 01-09-1999
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

's-Hertogenbosch - 1 september 1999. Met de groei van het internet neemt het belang van Electronic Commerce (verkoop via internet) eveneens sterk toe.

Internet marktonderzoek-bureau Multiscope heeft dit onderwerp uitgebreid beschreven in het rapport 'E-commerce in Nederland'. Het onderzoek levert een glashelder inzicht in de huidige en toekomstige situatie van de elektronische handel in Nederland. Ruim 4.000 internetgebruikers hebben meegewerkt aan dit onderzoek.

Van de 2,3 miljoen internetgebruikers die Nederland op dit moment telt, heeft 36% in de meetperiode (april 1998 t/m maart 1999) online gekocht. Concreet gaat het hierbij om 828.000 Nederlandse internetgebruikers die in totaal ruim 1 miljard gulden besteed hebben in deze periode. Dit betekent een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor. Aan de stijging lijkt voorlopig geen eind te komen. Multiscope voorspelt dat het komende jaar (april 1999 t/m maart 2000) in totaal 1,8 miljard besteed zal worden. Die stijging wordt door een aantal ontwikkelingen veroorzaakt: het aantal internetgebruikers neemt toe, mede daardoor ook het aantal kopers en er zal per persoon gemiddeld meer besteed worden. Circa 60% van alle bestedingen zijn aan te merken als zakelijke uitgave; 40% zijn privé aankopen.

Er blijkt een duidelijk verband te zijn tussen kopen op internet en het jaar van eerste internet toegang. In onderstaande tabel is het jaar van eerste internet toegang afgezet tegen het percentage internetgebruikers dat online koopt. Zo zien we bijvoorbeeld dat van degenen die in 1998 online zijn gekomen, reeds 24% op internet gekocht heeft. Is 1991 het jaar van eerste internet toegang geweest, dan heeft 84% ooit gekocht op internet.

 

__________________________________________
Jaar van toegang Ooit iets gekocht?
Ja Nee

__________________________________________
1999 13% 87%
1998 24% 76%
1997 35% 65%
1996 48% 52%
1995 53% 47%
1994 54% 46%
1993 67% 33%
1992 68% 32%
1991 84% 16%


_________________________________________

Prive worden cd's en boeken het vaakst gekocht. Het meest wordt echter uitgeven aan hardware (f 92 miljoen) en vakantie / reizen (f 82 miljoen), doordat bij deze productgroepen het gemiddeld besteed bedrag aanzienlijk hoger is. Zakelijke uitgaven hebben voornamelijk betrekking op software, zowel wat het aantal aankopen betreft als de totale besteding (f 112 miljoen). Daarnaast blijkt zakelijk veel uitgegeven te worden aan hardware (f 75 miljoen) en pc randapparatuur (f 70 miljoen).

Meer dan 60% heeft nauwelijks of in het geheel niet overwogen om de producten via een ander aankoopkanaal dan via internet aan te schaffen. Ruim eenderde zegt spontaan tot de online aanschaf van een product over te zijn gegaan. Een overgrote meerderheid (bijna 80%) vindt de
vestigingsplaats van de aanbieder niet van belang. Welke voorwaarden men aan de leverancier stelt, is te zien in onderstaande tabel:

 

___________________________________________________ Voorwaarde Aantal maal genoemd
___________________________________________________


1. Betrouwbaar zijn 434

2. Goede prijs stellen 159

3. Goede info, duidelijkheid 144

4. Snel leveren 114

5. Aankoopproces beveiligen/
beschermen 101

___________________________________________________

Reden om tot op heden niet via internet te kopen is vooral een gebrek aan vertrouwen dat men heeft in online betaling. Betalen met de creditcard blijkt die groep nogal af te schrikken. Echter, het niet hebben van een creditcard is voor internetgebruikers ook een reden waarom zij tot op heden nog niets online besteld hebben. Van de online kopers heeft 70% minimaal een creditcard; van de niet-kopers bezit 40% een creditcard. Er blijkt ook een grotere voorkeur te zijn voor betaling middels een factuur / acceptgiro (37%) dan met een creditcard (31%). In de volgende tabellen is te zien in welke mate men zich zorgen maakt over de veiligheid van de gegevens die men verzendt bij een aankoop en in hoeverre deze zorgen terecht zijn.

 

____________________________________________________


- Maakt u zich zorgen over de veiligheid van de gegevens die u verzendt bij een aankoop?

Altijd 10,5%
Meestal 16,3%
Soms 52,6%
Nooit 19,3%
Weet niet 1,3%


- Heeft u negatieve ervaringen met kopen op internet?

Ja 9,9%
Nee 90,1%


- Zo ja, welke negatieve ervaringen?

Onjuiste afhandeling 34%
Frustratie over afspraak 27%
Fraude met creditcard 22%
Schending persoonlijke data 7%
Zeer lange levertijd 7%
Teleurstelling 7%
Betaling onjuist 6%
Niet in voorraad 3%
Spam 2%
Andere negatieve ervaring 14%

________________________________________________________

=+=+=+=+=+=+=+=+
MEER INFORMATIE?
=+=+=+=+=+=+=+=+

Via de site van Multiscope (www.multiscope.nl) kan inzicht verkregen worden over de opzet en uitvoering van het onderzoek. Van het onderzoek is een full color rapportage beschikbaar a f 870. In deze rapportage bevinden zich een groot aantal interessante gegevens die nog niet gepubliceerd zijn. Bestellingen kunnen geplaatst worden via de website of door te bellen naar: 073-6212122. Hier vindt u ook andere onderzoeksresultaten op internet-gebied.

Opmerking:
Indien u gegevens uit dit persbericht overneemt zouden wij het op prijs stellen als u in de bronvermelding ook het internet-adres van dit onderzoek vermeldt:
www.multiscope.nl/ecommerce

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie