Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

ROVER: Schrappen Noordtak rampzalig voor reizigers

Datum nieuwsfeit: 02-09-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Schrappen Noordtak rampzalig voor reizigers

Als minister Netelenbos de Noordtak van de Betuweroute schrapt, zal dit rampzalig uitpakken voor het reizigersverkeer op talloze trajecten in een groot deel van het land. De reizigersvereniging ROVER vraagt zich af of de minister de gevolgen van haar plan wel goed beseft.

De Noordtak is essentieel voor goederentreinen van de Betuweroute naar Noord- en Midden-Duitsland en verder naar Oost-Europa. De bestaande spoorlijnen in Oost-Nederland zitten vrijwel vol. Als hier extra goederentreinen gaan rijden, levert dit niet alleen aanzienlijke overlast op voor de betrokken steden. Ook reizigers worden de dupe: reizigerstreinen worden dan geschrapt om plaats te maken voor goederentreinen en bij vertragingen is er geen speling meer.

De minister slaat de plank volkomen mis door te beweren dat de Hanzelijn de goederentreinen wel kan overnemen. Die treinen komen niet bij Lelystad uit de lucht vallen, maar rijden er dwars door de Randstad naar toe. Vanaf het Rotterdamse havengebied - de belangrijkste herkomst van goederentreinen - vragen de trage goederentreinen veel capaciteit van de Rotterdamse spoortunnel, van het propvolle baanvak Rotterdam-Gouda- Woerden en van het traject Duivendrecht-Weesp-Almere Buiten.

Maar ook in Overijssel ontstaan forse problemen: het knooppunt Zwolle wordt zwaar belast - met alle kans op ontregelingen van reizigerstreinen. Het traject Wijhe-Deventer is enkelsporig en nu al een flessenhals in het treinverkeer. Extra goederentreinen door Deventer en Hengelo zullen ook in die steden problemen veroorzaken.

Nu al slokken goederentreinen veel kostbare railcapaciteit op. Slechte aansluitingen, uitgevallen stoptreinverbindingen en langere rijtijden zijn het gevolg, onder andere op de trajecten Rotterdam-Den Haag, Rotterdam-Gouda, Gouda-Utrecht en Deventer-Hengelo. Als het aan de minister ligt, neemt het aantal knelpunten op het spoorwegnet alleen maar toe.

ROVER doet een klemmend beroep op NS Reizigers nu eens duidelijk te maken waar de goederentreinen reizigerstreinen in de wielen rijden. Tot nu toe vragen NS Reizigers en NS Cargo gezamenlijke capaciteit bij Railned aan, waardoor hardnekkige capaciteitsproblemen buiten beeld blijven.

Amersfoort, 1 september 1999


****************************************************************** Kees Rotteveel, persvoorlichter ROVER tel. (030) 280 41 81
******************************************************************

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie