UMTS - designstudies voor mobiele multimediale communicatie

ICP 0399.004

Den Haag, donderdag 2 september 1999

UMTS - designstudies voor mobiele multimediale communicatie

Niet alleen spraak en data, maar ook multimedia met een draagbaar toestel. Dit is mogelijk met de derde generatie GSM-toestellen op basis van de nieuwe standaard UMTS (Universal Mobile Telecommunication Standard). Ongeveer vanaf 2002 zullen de eerste UMTS-netten al in gebruik worden genomen met een functionaliteit die tot op heden alleen voorbehouden was aan vaste netwerken. Siemens heeft van het begin af aan meegewerkt aan de ontwikkeling van de nieuwe standaard en werkt momenteel aan de bijbehorende netwerktechnologie en eindapparatuur.

UMTS betekent een nieuwe dimensie in mobiele communicatie. Bandbreedten en transmissiecapacteiten bedragen een veelvoud van de huidige digitale standaard GSM (Global System for Mobile Telecommunications). Op deze wijze wordt het GSM-toestel een multimedia-terminal met ingebouwd televisiescherm. Enkele diensten zijn mobiele beeldtelefonie, comfortabel surfen op het Internet en de weergave van speelfilms rechtstreeks op de GSM - ongeacht tijd of locatie.

Bij de ontwikkeling van nieuwe apparaten en platforms voor de innovatieve communicatiediensten wordt niet alleen aandacht besteed aan de hoge transmissiesnelheid, maar ook aan het eenvoudige en intuïtieve gebruik van de nieuwe technologie. SX 45 Infrarood- en radio-interfaces zorgen voor de verbindingen met aanvullende apparatuur, bijvoorbeeld met digitale camera's, laptops of palmtops. Voor deze transmissie van beelden zijn goede beeldschermen met een hoge resolutie een voorwaarde. Op dit gebied heeft Siemens met de grafische kleurendisplays voor haar GSM-toestellen al belangrijk werk geleverd. Dit geldt ook voor de beeldtransmissie via GSM-interfaces, die reeds vorig jaar op de CeBIT aan de hand van twee videofoons werd gepresenteerd.

Met meer dan 300 netwerk-operators in meer dan 120 landen is GSM tegenwoordig de meest succesvolle standaard ter wereld. Bovendien zijn de belangrijkste innovaties op dit gebied de laatste jaren afkomstig uit Europa. Siemens is een van de grootste leveranciers van GSM-producten.

Aan één belangrijke voorwaarde voor succes al voldaan: UMTS is geen nieuwe, geïsoleerde technologie, maar is (downward)-compatibel met GSM. Dit betekent een optimale bescherming van de investeringen van netwerk-providers en klanten. Bovendien is UMTS van meet af aan ontwikkeld voor de massamarkt. UMTS combineert informatie en communicatie tot een individuele, persoonlijke en multimediale mobiele communicatie.

Omdat UMTS in hoge mate integreerbaar is met andere netwerken ontstaan volledig nieuwe mobiele diensten. Bijvoorbeeld het online-reserveren van een tafel bij een restaurant met automatische bevestiging. Via het GSM-toestel kunnen ook de laatste pop-hits worden geladen in de CD-speler. Ambulante gezondheidsdiensten hebben via UMTS op iedere locatie binnen enkele minuten toegang tot databanken met röntgenfoto's van een patiënt - dit bespaart niet alleen tijd en kosten, maar kan tevens levens redden. UMTS is ook een platform voor de zeer persoonlijke informatiedienst, die in slechts enkele seconden alle gewenste informatie levert - in de vorm van een datatabel, grafische informatie, een gesproken bericht of als video-clip.

Op dit moment gebruiken al ongeveer 400 miljoen mensen ter wereld een GSM-toestel. De voorspelling is dat dit aantal in het jaar 2010 zal zijn toegenomen tot 1,8 miljard.

Nadere inlichtingen voor de reactie: Afdeling Persvoorlichting, Sandra Strotkamp Tel. (070 - 333 1433)