Apple onthult Power Mac G4 en Cinema Display

Datum nieuwsfeit: 02-09-1999
Apple Benelux

Think different.

Apple onthult Power Mac G4 en Cinema Display: het perfecte duo voor professionele publishing

QuickTimeTV uitgebreid met nieuwe kanalen van Rhino en Warner Bros. Records - Al meer dan 140.000 iBooks besteld in 40 dagen

Bunnik, 2 september 1999 - Tijdens de keynote-toespraak op Seybold introduceerde Apple de Power Mac G4, de nieuwe lijn professionele bureaucomputers die superprestaties levert, en de Apple Cinema Display, een spectaculair flat-panel LCD-scherm van 22 inch, meteent het grootste LCD-scherm op de markt. Door deze twee nieuwe producten te combineren ontstaat het perfecte systeem voor professionele publishing.

De Power Mac G4 is de eerste personal computer in de geschiedenis die superprestaties levert dankzij meer dan een miljard zwevende-kommabewerkingen per seconde (gigaflops). De Power Mac G4 wordt aangedreven door de revolutionaire nieuwe PowerPC G4-chip die is ontwikkeld door Apple, Motorola en IBM en is uitgerust met een nieuwe uitvoeringseenheid die de Velocity Engine wordt genoemd. Daarmee is men erin geslaagd het hart van een supercomputer zo klein te maken dat dit op een minuscuul stukje silicium past.

Programma's die gebruikmaken van de kracht van de Velocity Engine, zoals Adobe Photoshop, werken tweemaal zo snel als op een pc met Pentium III-processor van 600 MHz. Bijna 60 toonaangevende ontwikkelaars zijn nu al bezig om hun producten aan te passen zodat ze optimaal kunnen profiteren van de ongekende snelheid en kracht van de G4 met Velocity Engine. Sommige van deze producten zijn nu al beschikbaar. De Power Mac G4 heeft een verbluffend mooie doorzichtige behuizing van zilver- en antracietkleurige kunststof.

De Apple Cinema Display is een LCD-scherm van 22-inch (het grootste dat ooit werd geleverd) dat hetzelfde weergavegebied heeft als een plat CRT-beeldscherm van 24 inch. Het scherm heeft een "liggend" formaat met een resolutie van 1600 x 1024 pixels en 16,7 miljoen natuurgetrouwe kleuren.

Apple heeft eveneens bekendgemaakt dat twee nieuwe bedrijven zijn toegevoegd aan QuickTime TV, het Internet-netwerk voor video en audio van topkwaliteit op het web. Door gebruik te maken van de nieuwe playlist-functie van de QuickTime Streaming Server-programmatuur, is Warner Bros. Records de eerste grote platenmaatschappij die voorziet in reclamevrije radio- en televisiestations op Internet die zich richten tot een bepaald genre. Het tweede bedrijf, Rhino Records, gaat de QuickTime-structuur exclusief gebruiken voor de streaming weergave van het materiaal op het onlangs gelanceerde Rhino Handmade, de eerste verzamelcatalogus die alleen op Internet bestaat.

Ten slotte kondigt Apple aan dat er al meer dan 140.000 exemplaren van de nieuwe iBook zijn besteld. Deze draagbare computer voor de consumenten- en onderwijsmarkt werd geïntroduceerd op 21 juli tjidens de Macworld Expo. De "iMac voor onderweg" is leverbaar vanaf half september.

Websites van Apple:
Voor informatie over Apple Computer: www.apple.com Voor informatie over Apple Computer Benelux: www.apple.com/nl Voor persberichten, achtergrondmateriaal en contactinformatie: www.apple.com/pr

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Margriet Schouten
Public Relations Manager Benelux Region
Apple Computer Benelux b.v.
Kosterijland 42, 3981 AJ Bunnik, Nederland
Tel.:+31 (0)30 - 659 39 62
Fax: +31 (0)30 - 659 38 52
E-mail: (schouten1@euro.apple.com)

Steven Van den Eynde
Outsource, Marketing & Communications
Steenweg naar Alsemberg 912, B-1654 Huizingen, België Tel: +32 (0)2-361-31-20
Fax: + 32 (0)2-361-03-28
E-mail: (steven.van.den.eynde@outsource.be)

Copyright 1999 Apple Computer, Inc. Alle rechten voorbehouden.