Tentoonstelling Kleurrijk Gemutst in Groningen

Datum nieuwsfeit: 03-09-1999
Persbericht

Van 3 september tot 1 november 1999 wordt in het Volkenkundig Museum "Gerardus van der Leeuw", Nieuwe Kijk in 't Jatstraat 104, 9712 SL Groningen de tentoonstelling "Kleurrijk gemutst, mannenhoofdbedekkingen uit noordwest Kameroen"gepresenteerd.

Een Man zonder hoed vindt men in Kameroen onfatsoenlijk, daarom draagt elke man iets op zijn hoofd. Meestal gewoon en "fez"-achtig kapje, tegenwoordig ook wel een baseballpet. Iedere man heeft wel vijf verschillende hoofdbedekkingen in zijn bezit. Bij bijzondere gelegenheden toont hij zich met een fraai exemplaar. Het zijn wondertjes van kleurrijkdom en vindingrijkheid. Hoe hoger de status van een man des te meer bedekkingen en mutsen hij bezit. De positie van de man wordt kenbaar gemaakt door middel van zijn hoofdbedekking/muts. De bedekkingen van de hoogwaardigheidsbekleders zijn soms zo heilig dat ze niet aangeraakt mogen worden.

De tentoonstelling is oorspronkelijk voor het Museon in Den Haag samengesteld door mevr. Anneke de Keijzer onder de titel "Topstukken, mannenhoeden uit Kameroen", o.a. met materiaal dat zij in 1996 ter plaatse voor het Museon heeft verzameld.

Het museum is geopend dinsdag t/m vrijdag van 10.00 tot 16.00 uur en zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur.