Politiebericht provincie Groningen

Vrijdag 3 september 1999

Dagelijkse berichten districten West, Noord, Midden en Oost

Scheemda: Rijden zonder rijbewijs
Tegen een 27-jarige man uit Oude Pekela is proces-verbaal opgemaakt wegens het rijden in een auto terwijl hij niet in het bezit is van een geldig rijbewijs. De man reed in de nacht van dinsdag op woensdag in een auto over de A7 ter hoogte van Scheemda. Aldaar werd hij door de politie gecontroleerd. Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt.

Bedum: Man bekent diefstal mountainbike
Een 26-jarige man uit Bedum heeft tegenover de politie bekend dinsdagmiddag een mountainbike te hebben weggenomen vanaf de Noordwolderweg in Bedum. Hij nam de fiets, die in de buurt van een winkel stond geparkeerd, op de nek en liep er mee naar zijn huis. Daar forceerde hij het slot en ging op de fiets naar Groningen. Onderweg werd hij aangesproken door kennissen van aangeefster, die nar de fiets op zoek waren. Op verzoek ging verdachte vervolgens mee naar het politiebureau. Later bekende hij de fiets te hebben weggenomen. Proces-verbaal wordt opgemaakt.

Oude Pekela: Aangifte mishandeling en bedreiging De politie heeft dinsdagavond een aangifte opgenomen ter zake mishandeling en bedreiging. Een inwoner van Oude Pekela zag een viertal jongelui aan het hek hangen naast zijn bedrijfspand aan de Scheepshellingstraat in Oude Pekela. Omdat er mogelijk vernielingen aan het hek zouden kunnen worden gepleegd, maakte hij een foto van de groep en liep weer weg. Een van de jongens kwam op de man af. Na enig duw en trekwerk greep verdachte aangever bij de keel en bedreigde hem met een mes. Op een gegeven moment kwam er een getuige langs, die vervolgens ook door verdachte met het mes werd bedreigd. De politie kon de man vanmorgen (vrijdag) aanhouden op grond van het verkregen signalement en van de afbeelding op de foto. Het gaat om een 20-jarige man uit Oude Pekela.

Delfzijl/Appingedam/Bedum/Ten Post/Stedum: Controle snelheid Op 2 september, van 09.00 tot 10.00 uur, is snelheidscontrole gehouden op de Hogelandsterweg in Delfzijl ter hoogte van het Afwateringskanaal. Van de 359 gecontroleerde voertuigen reden 30 te snel. Op 2 september, van 10.30 tot 12.00 uur, werd op dezelfde weg snelheidscontrole gehouden ter hoogte van de Finsestraat. Van de 378 gecontroleerde voertuigen reden 30 te snel. Op 2 september, van 13.00 tot 15.40 uur, is snelheidscontrole gehouden op de N360 ter hoogte van Appingedam. Van de 1856 gecontroleerde voertuigen reden 108 te snel. Op 2 september, van 14.00 tot 16.00 uur, is snelheidscontrole gehouden op de Boterdiep Oostzijde in Bedum. Van de 279 gecontroleerde voertuigen reden 89 te snel. Alle overtreders zullen de boete thuisgestuurd krijgen.
Op 20 augustus is snelheidscontrole gehouden op de Eemshavenweg ter hoogte van Bedum. Van de 997 gecontroleerde voertuigen reden 7 te snel. Op 19 augustus is snelheidscontrole gehouden op de N360 ter hoogte van Ten Post. Van de 1544 gecontroleerde voertuigen reden 41 te snel. Op 22 augustus is snelheidscontrole gehouden op de N360 ter hoogte van Ten Post. Van de 883 gecontroleerde voertuigen reden 37 te snel. Op 21 augustus is snelheidscontrole gehouden op de N360 ter hoogte van Ten Post. Van de 1042 gecontroleerde voertuigen reden 35 te snel. Op 29 juli is snelheidscontrole gehouden op de N46 ter hoogte van Stedum. Van de 1206 gecontroleerde voertuigen reden 41 te snel.

Appingedam: Dierenmishandeling
Donderdagmorgen is aangifte gedaan ter zake vermoedelijke mishandeling van een tweetal katten. De eigenaar, een inwoner van Appingedam, vertelde dat de eerste kat vier weken is vergiftigd middels vlees voorzien van slakkendood. Dit feit zou volgens de eigenaar zijn vastgesteld door een dierenarts. Donderdagmorgen trof aangever zijn tweede kat dood aan in de tuin met dezelfde symptomen. Volgens aangever zouden er in de buurt de afgelopen tijd al ongeveer zes katten zijn verdwenen. Het is niet bekend wie hier achter zou kunnen zitten.

Beerta/Delfzijl: Diefstal bestelauto en diefstal tassen Donderdagmiddag is aangifte gedaan ter zake diefstal van een pick-up bestelauto. Het voertuig stond met de sleutels in het contactslot achter een boerderij aan de Hoofdstraat in Beerta. Aan het eind van de middag werd de auto gesignaleerd in Delfzijl. De bestuurder daarvan had een tweetal handtassen van personeelsleden weggenomen uit het Delfzichtziekenhuis aan de Jachtlaan in Delfzijl. De politie kon het voertuig staandehouden op de S18, de weg tussen Delfzijl en Winschoten. De bestuurder, een 36-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats en een bekende van de politie, werd aangehouden en voor verhoor overgebracht naar het politiebureau in Delfzijl. Hij wordt verdacht van diefstal van het voertuig en de tassen. De auto en de tassen zijn weer ter beschikking gesteld van de eigenaren.

Winschoten: Schaftkeet brandt af
Afgelopen nacht is een schaftkeet afgebrand, staande op de Hermelijnlaan in Winschoten. De brandweer van Winschoten heeft de brand geblust, maar kon niet voorkomen dat het voertuig tot de grond toe afbrandde.

Hoogezand: Rijden onder invloed
Afgelopen nacht heeft de politie een 32-jarige man uit Hoogezand bekeurd ter zake rijden onder invloed. De politie zag de man in een auto rijden over de Troelstralaan in Hoogezand. De uitslag van de ademtest was 373 ugl. Aan de man is en boete uitgereikt van fl. 700,--, alsmede een dagvaarding en een rijverbod. Tevens reed de man in een auto zonder in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs.

Zuidbroek: Verkeersongeval materiele schade
Op de Rijksweg 33 noord ter hoogte van Zuidbroek is donderdagmiddag een botsing gebeurd waarbij twee personenauto's zwaar beshadigd raakten. Er deed zich geen persoonlijk letsel voor. Een 80-jarige bestuurster uit Groningen reed met haar 27-jarige auto over de noordelijke afrit van de A7, komende uit de richting Scheemda. Zij verleende op het kruispunt geen voorrang aan een voor haar van rechts komende auto, bestuurd door een 36-jarige vrouw uit Meeden. Door de botsing raakten de auto's zwaar beschadigd. Ze moesten worden afgesleept.

Voor nadere informatie, afdeling voorlichting, tel. 050-5995010