Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

LA School in het NAi: Morphosis, werk in uitvoering

Datum nieuwsfeit: 04-09-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Nederlands Architectuurinstituut

Rotterdam, 6 juli 1999
tentoonstelling in het kader van 'LA School in het NAi'

Silent Collisions
Morphosis: werk in uitvoering

4 september 1999 t/m half januari 2000

In de Grote Zaal van het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) is vanaf 4 september de tentoonstelling 'Silent Collisions' te zien. In deze tentoonstelling wordt een overzicht gegeven van het werk van bureau Morphosis, waarbinnen architect Thom Mayne de drijvende kracht is. Meer dan 60 prachtige maquettes, 120 originele tekeningen en vele computerpresentaties worden getoond. Speciaal voor de Grote Zaal ontwierp Thom Mayne een installatie die, net als die van Daniel Libeskind in 1997, de gehele Grote Zaal in beslag zal nemen (ruim 1000 m2 en 9 meter hoog). De installatie heeft een bewegend deel, een constructie van aluminium structuren en schermen, dat in een tijdsbestek van ongeveer een uur de ruimte geheel zal transformeren. Vanaf een plateau kan het publiek de veranderende ruimte ondergaan en de computerprojecties op de bewegende schermen bekijken.
Voor Morphosis moet de architectuur van elk gebouw specifiek ingaan op lokale, historische en culturele condities. De 'silent collisions', de botsingen' tussen al deze verschillende condities, maken de complexiteit en de betekenis van de architectuur.

LA School
Thom Mayne behoort samen met zijn vroegere partner Michael Rotondi en architect Eric Owen Moss tot de tweede generatie van de zogenaamde LA School, waarvan Frank Gehry in de jaren zeventig de onbetwiste grondlegger was. Een tentoonstelling over het werk van Gehry is vanaf 11 september 1999 te zien in de Balkonzaal van het NAi. Het werk van de LA School wordt gekarakteriseerd door een inventief gebruik en ongewone combinaties van basale industriële materialen, een formele voorliefde voor fragmentatie en complexiteit en een precieze detaillering die lijkt op die van een edelsmid. De architecten van de LA School hebben een nauwe band met de stad die hen verbindt, het geschiedenisloze, dynamische en buitensporige Los Angeles. De instabiliteit van deze stad, met altijd de dreiging van een onvoorspelbare natuurramp (aardbeving) op de achtergrond, is in de experimentele en geen zekerheden veinzende architectuur terug te vinden.
Thom Mayne was medeoprichter van de architectuuropleiding SCI-ARC (1972) in Los Angeles en jarenlang aan de school verbonden als leraar. Het doel van SCI-ARC was het afleveren van architecten die in de eerste plaats kunstenaar waren. De artistieke opvatting van het architectenvak die de LA School kenmerkt werd verwoord door Gehry die zei: "Ik denk dat de artistieke expressie de brandstof is voor onze collectieve ziel, en dat het niet louter gaat om vernieuwing en het vinden van antwoorden op wanhopige sociale problemen."

Morphosis
Morphosis werd in 1971 opgericht door Michael Rotondi en Thom Mayne (1944). Hun samenwerking duurde tot 1992 en vanaf dat moment is Thom Mayne de drijvende kracht achter het bureau. Aanvankelijk ontwierp het bureau voornamelijk verbouwingen en kleinschalige projecten, zoals het succesvolle restaurant Kate Mantilini (1987) en een aantal huizen in Californië. De eerste van de vele grootschalige opdrachten die het bureau in binnen- en buitenland zou gaan uitvoeren, was het Cedar's Sinai Comprehensive Cancer Center (1987) in Los Angeles. Hiervoor ontving het bureau prompt voor de eerste maal de prestigieuze Progressive Architecture Award. Morphosis heeft deze onderscheiding tien jaar achtereenvolgend gewonnen. Het ontwerp van het Cancer Center komt voort uit de confrontatie van het beladen programma met de moeilijke locatie: hoe maak je een heilzame omgeving voor kankerpatiënten op een ondergrondse locatie? De traditionele ziekenhuisatmosfeer werd ingeruild voor een lichte, open ruimte, waarin de hoogte en het bovenlicht volkomen doen vergeten dat het hier een ondergrondse plek betreft. De centrale hal is opgevat als een openbare ruimte, wat versterkt wordt door de plaatsing van een grote metalen sculptuur, het equivalent van het traditionele beeld op de piazza. Meer recent is de Sun Tower in Seoul, Korea, die in 1997 is opgeleverd. De laatste jaren is Morphosis ook in Europa actief; momenteel wordt gebouwd aan een woningbouwcomplex in Wenen en in september 1999 wordt de Hypo-Bank in Klagenfurt, Oostenrijk opgeleverd.

Dit Cancer Center toont al de typerende aanpak van Morphosis: elk project is een interpretatie van de problemen én mogelijkheden van een opdracht. Het ontwerp ontstaat uit een bewerking van de lijnen, krachten en vormen die voorkomen in een situatie. De formele complexiteit en de fragmentatie die daaruit voortvloeien laten duidelijk de invloed van het vroege werk van Gehry zien, maar gaan verder. Morphosis streeft niet naar een doelbewuste deconstructie, maar naar een flexibele coherentie; een totaliteit die de tegenspraken in een opdracht en een situatie reflecteert. Elk ontwerp is gebaseerd op een welbewuste schizofrenie tussen een rationele aanpak en instinct. Daarnaast leent Morphosis vrijmoedig van de beeldende kunsten, de film en de wetenschap.

Ontwerptechnieken
De eveneens bekroonde Diamond Ranch High School (1997) markeerde een nieuwe manier van werken, waarin computertechnieken de basis van het ontwerp werden. Het is een ontwerp waarin gebouw en landschap in elkaar overvloeien totdat ze niet meer van elkaar te onderscheiden zijn. Als eerste onderdeel van het gebouw werd het dak ontworpen, als een horizontale constante die het gevarieerde programma eronder verbindt. Dit programma is niet ondergebracht in eenduidige volumes, maar in onderling verbonden assemblages van elementen. Het uiteindelijke ontwerp representeert de interactie tussen conflicterende condities van de opdracht en dat produceert een architectuur die verbinding en dialoog centraal stelt.

De manier waarop in het bureau met de computer gewerkt wordt is fundamenteel: de computer dient niet om presentatietekeningen te maken, maar om daadwerkelijk driedimensionaal te ontwerpen. Het ontwerp wordt - als klei - gekneed in de virtuele ruimte van de computer. Vanaf het allereerste idee werkt men in 3d. Het gebouw wordt net zo lang 'gebouwd' en 'afgebroken' in de computer totdat het klaar is. Deze nieuwe manier van werken van het bureau wordt in het NAi getoond vanaf het platform in de Grote Zaal, waar projecties van de meest recente ontwerpen worden getoond.

De architectuur van Morphosis is het product van een continu onderzoek naar organisatorische en constructieve structuren, naar de heterogeniteit van opgave en locatie én naar de continue factoren daarin.
De heterogeniteit wordt niet verdoezeld of opgelost in een 'kloppend' ontwerp, maar het proces en alle tegenspraak in een ontwerp wordt leesbaar gemaakt. In alle projecten vinden we daarom tegenstrijdigheden, imperfecties, fragmentatie, twijfels, diversiteit vanuit de wil om de discontinuïteit van de wereld te tonen. Zoals Thom Mayne zegt: "We have come to understand ourselves as composites, contradictory, internally incomplete. It's who we are." Morphosis is niet geïnteresseerd in het vinden van dé oplossing, maar in het ontwikkelen van een veelheid aan oplossingen.

Deze tentoonstelling is gemaakt in samenwerking met het Spaanse 'Ministerio de Fomento. Dirección General de la Vivienda, la Arquitectura y el Urbanismo'.

Deze tentoonstelling maakt samen met de tentoonstelling 'The Architect's Studio: Frank O. Gehry' deel uit van het project 'LA School in het NAi'.

Het project LA School in het NAi is tot stand gekomen met financiële steun van Bouwfonds Cultuurfonds en ING GROEP.

nadere informatie

NAi-publieksinformatie (nog niet beschikbaar)

Voor nadere informatie en beeldmateriaal kunt u zich wenden tot de afdeling Communicatie van het NAi, tel 010-4401255 of 010-4401253, fax 010-4367281, e-mail: (info@nai.nl).

NAi - Museumpark 25 - 3015 CB Rotterdam - (info@nai.nl) - Tel 010-4401200

Veranderd: 08-07-1999 door Just Schimmelpenninck, NAi (afd. Communicatie)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie